Vad säger forskningen om svensk förskola?; Gunnar Åsén; 2020
spara 38%
5+ säljare

Vad säger forskningen om svensk förskola? Upplaga 1

av Gunnar Åsén
Boken ger en samlad bild av forskningen kring centrala frågor inom svensk förskola idag. Boken behandlar en rad kunskapsområden:

- Svensk förskola i ett internationellt perspektiv
- Vad som kännetecknar undervisning i förskolan
- Lekens respektive omsorgens betydelse
- Likvärdighet inom förskolan
- Förskollärarprofessionen och dess förutsättningar
- Verksamhetsutveckling genom kollegialt lärande
- Digitaliserat lärande
- Förskolebarns lärande om hållbar utveckling

Läs mer
Boken vänder sig till blivande och verksamma förskollärare, barnskötare, rektorer och huvudmän. Den kan med behållning också läsas av andra som är intresserade av förskolefrågor.

Om författarna
Gunnar Åsén är professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet och har i närmare 40 år forskat om olika förskolefrågor. Han har medverkat i flera statliga utredningar och utvärderingar, bland annat som projektledare för Skolverkets båda nationella utvärderingar av förskolan.

I boken medverkar flera av landets ledande forskare inom förskolans område: Cecilia Caiman, Bodil Halvars, Mie Josefson, Susanne Kjällander, Robert Lecusay, Monica Nilsson, Sven Persson, Ingegerd Tallberg Broman, Ann-Christine Vallberg Roth och Elisabeth Åsén Nordström.

"De elva författarna är alla erfarna och meriterade forskare inom olika områden när det gäller förskolan. Boken har ett akademiskt språk och utformning med vederbörliga referenser, men innehåller också empiriska exempel. Artiklarna är aktuella och förhåller sig till den nya läroplanen från 2018, Lpfö 18. Det är en viktig sammanställning över dagens forskning och trots ämnets omfattning berör boken grundläggande områden inom förskolan." Helhetsbetyg: 4. Publicerat i BTJ-häftet nr 21, 2020. Lektör Tin Carleson.
Boken ger en samlad bild av forskningen kring centrala frågor inom svensk förskola idag. Boken behandlar en rad kunskapsområden:

- Svensk förskola i ett internationellt perspektiv
- Vad som kännetecknar undervisning i förskolan
- Lekens respektive omsorgens betydelse
- Likvärdighet inom förskolan
- Förskollärarprofessionen och dess förutsättningar
- Verksamhetsutveckling genom kollegialt lärande
- Digitaliserat lärande
- Förskolebarns lärande om hållbar utveckling

Läs mer
Boken vänder sig till blivande och verksamma förskollärare, barnskötare, rektorer och huvudmän. Den kan med behållning också läsas av andra som är intresserade av förskolefrågor.

Om författarna
Gunnar Åsén är professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet och har i närmare 40 år forskat om olika förskolefrågor. Han har medverkat i flera statliga utredningar och utvärderingar, bland annat som projektledare för Skolverkets båda nationella utvärderingar av förskolan.

I boken medverkar flera av landets ledande forskare inom förskolans område: Cecilia Caiman, Bodil Halvars, Mie Josefson, Susanne Kjällander, Robert Lecusay, Monica Nilsson, Sven Persson, Ingegerd Tallberg Broman, Ann-Christine Vallberg Roth och Elisabeth Åsén Nordström.

"De elva författarna är alla erfarna och meriterade forskare inom olika områden när det gäller förskolan. Boken har ett akademiskt språk och utformning med vederbörliga referenser, men innehåller också empiriska exempel. Artiklarna är aktuella och förhåller sig till den nya läroplanen från 2018, Lpfö 18. Det är en viktig sammanställning över dagens forskning och trots ämnets omfattning berör boken grundläggande områden inom förskolan." Helhetsbetyg: 4. Publicerat i BTJ-häftet nr 21, 2020. Lektör Tin Carleson.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789147133482
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 203 st
Boken ger en samlad bild av forskningen kring centrala frågor inom svensk förskola idag. Boken behandlar en rad kunskapsområden:

- Svensk förskola i ett internationellt perspektiv
- Vad som kännetecknar undervisning i förskolan
- Lekens respektive omsorgens betydelse
- Likvärdighet inom förskolan
- Förskollärarprofessionen och dess förutsättningar
- Verksamhetsutveckling genom kollegialt lärande
- Digitaliserat lärande
- Förskolebarns lärande om hållbar utveckling

Läs mer
Boken vänder sig till blivande och verksamma förskollärare, barnskötare, rektorer och huvudmän. Den kan med behållning också läsas av andra som är intresserade av förskolefrågor.

Om författarna
Gunnar Åsén är professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet och har i närmare 40 år forskat om olika förskolefrågor. Han har medverkat i flera statliga utredningar och utvärderingar, bland annat som projektledare för Skolverkets båda nationella utvärderingar av förskolan.

I boken medverkar flera av landets ledande forskare inom förskolans område: Cecilia Caiman, Bodil Halvars, Mie Josefson, Susanne Kjällander, Robert Lecusay, Monica Nilsson, Sven Persson, Ingegerd Tallberg Broman, Ann-Christine Vallberg Roth och Elisabeth Åsén Nordström.

"De elva författarna är alla erfarna och meriterade forskare inom olika områden när det gäller förskolan. Boken har ett akademiskt språk och utformning med vederbörliga referenser, men innehåller också empiriska exempel. Artiklarna är aktuella och förhåller sig till den nya läroplanen från 2018, Lpfö 18. Det är en viktig sammanställning över dagens forskning och trots ämnets omfattning berör boken grundläggande områden inom förskolan." Helhetsbetyg: 4. Publicerat i BTJ-häftet nr 21, 2020. Lektör Tin Carleson.
Boken ger en samlad bild av forskningen kring centrala frågor inom svensk förskola idag. Boken behandlar en rad kunskapsområden:

- Svensk förskola i ett internationellt perspektiv
- Vad som kännetecknar undervisning i förskolan
- Lekens respektive omsorgens betydelse
- Likvärdighet inom förskolan
- Förskollärarprofessionen och dess förutsättningar
- Verksamhetsutveckling genom kollegialt lärande
- Digitaliserat lärande
- Förskolebarns lärande om hållbar utveckling

Läs mer
Boken vänder sig till blivande och verksamma förskollärare, barnskötare, rektorer och huvudmän. Den kan med behållning också läsas av andra som är intresserade av förskolefrågor.

Om författarna
Gunnar Åsén är professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet och har i närmare 40 år forskat om olika förskolefrågor. Han har medverkat i flera statliga utredningar och utvärderingar, bland annat som projektledare för Skolverkets båda nationella utvärderingar av förskolan.

I boken medverkar flera av landets ledande forskare inom förskolans område: Cecilia Caiman, Bodil Halvars, Mie Josefson, Susanne Kjällander, Robert Lecusay, Monica Nilsson, Sven Persson, Ingegerd Tallberg Broman, Ann-Christine Vallberg Roth och Elisabeth Åsén Nordström.

"De elva författarna är alla erfarna och meriterade forskare inom olika områden när det gäller förskolan. Boken har ett akademiskt språk och utformning med vederbörliga referenser, men innehåller också empiriska exempel. Artiklarna är aktuella och förhåller sig till den nya läroplanen från 2018, Lpfö 18. Det är en viktig sammanställning över dagens forskning och trots ämnets omfattning berör boken grundläggande områden inom förskolan." Helhetsbetyg: 4. Publicerat i BTJ-häftet nr 21, 2020. Lektör Tin Carleson.
Begagnad bok
209 kr337 krSpara 128 kr (38%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
209 kr337 krSpara 128 kr (38%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar