Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet Upplaga 2
"Att bli förskollärare: mångfacetterad komplexitet" är en omfattande och grundlig introduktion till yrket som förskollärare. Den lyfter fram förskoleutbildningen och förskollärarens profession genom både teoretiska och praktiska linser. Denna andra upplaga har utvecklats med hänsyn till den senaste versionen av förskolans läroplan, Lpfö 18. Den inkluderar nytt material som behandlar förskolans uppdrag, utbildning och undervisning, samt kompletteras med ny forskning. Slutkapitlet, som berör förskolans arbete för hållbarhet, har omarbetats helt och hållet baserat på Lpfö 18, ny forskning, samt barns och ungdomars engagemang för en hållbar framtid.
Boken är strukturerad runt fyra huvudteman; professionen, verksamheten, barnen och bildningen. Varje tema introduceras med en kortfattad förklaring och motivering till valet av perspektiv. Boken innehåller bidrag från 25 svenska professorer som alla forskar inom området förskola, vilket åskådliggör den rika mångfald av forskning som har utvecklats kring förskolan under de senaste 35 åren.
Författarna kontextualiserar även förskolans nuvarande arbete i ett historiskt ljus. En karakteristisk egenskap är deras helhetssyn på barnet som lärande, lekande och aktivt utforskande individ. Arbetet i förskolan bör baseras på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, vilket speglas genomgående i boken med introduktionstexter, forskningsbidrag, exempel från förskolans verkliga praktik, samt kopplingar till förskolans banbrytare och styrande dokument genom tiderna.
Även om boken främst är avsedd för studenter vid förskollärarprogrammet, kan den även tjäna som inspirationskälla för handledare inom förskollärarutbildningen och yrkesverksamma inom förskolan.
"Att bli förskollärare: mångfacetterad komplexitet" är en omfattande och grundlig introduktion till yrket som förskollärare. Den lyfter fram förskoleutbildningen och förskollärarens profession genom både teoretiska och praktiska linser. Denna andra upplaga har utvecklats med hänsyn till den senaste versionen av förskolans läroplan, Lpfö 18. Den inkluderar nytt material som behandlar förskolans uppdrag, utbildning och undervisning, samt kompletteras med ny forskning. Slutkapitlet, som berör förskolans arbete för hållbarhet, har omarbetats helt och hållet baserat på Lpfö 18, ny forskning, samt barns och ungdomars engagemang för en hållbar framtid.
Boken är strukturerad runt fyra huvudteman; professionen, verksamheten, barnen och bildningen. Varje tema introduceras med en kortfattad förklaring och motivering till valet av perspektiv. Boken innehåller bidrag från 25 svenska professorer som alla forskar inom området förskola, vilket åskådliggör den rika mångfald av forskning som har utvecklats kring förskolan under de senaste 35 åren.
Författarna kontextualiserar även förskolans nuvarande arbete i ett historiskt ljus. En karakteristisk egenskap är deras helhetssyn på barnet som lärande, lekande och aktivt utforskande individ. Arbetet i förskolan bör baseras på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, vilket speglas genomgående i boken med introduktionstexter, forskningsbidrag, exempel från förskolans verkliga praktik, samt kopplingar till förskolans banbrytare och styrande dokument genom tiderna.
Även om boken främst är avsedd för studenter vid förskollärarprogrammet, kan den även tjäna som inspirationskälla för handledare inom förskollärarutbildningen och yrkesverksamma inom förskolan.