Utvecklingspsykologi Upplaga 4
Utvecklingspsykologi utforskar de grundläggande elementen i mänsklig utveckling – fysisk, kognitiv och socioemotionell – från fosterstadiet till vuxenlivet. Det inkluderar perioderna som spädbarn, under förskoleåldern, de första skolåren, tonårstiden och vidare som vuxen. Boken använder sig av vardagliga exempel och rikligt med illustrationer för att göra materialet mer levande, öka förståelsen och visa praktiska tillämpningar av teorierna.
I den fjärde upplagan av boken finns genomgående uppdateringar och revisioner, inklusive ny information om olika familjestrukturer och sociala sammanhang, könsidentitet samt senaste forskningen inom neuropsykologi och genetik.
Den är avsedd för både studenter och yrkesverksamma inom områden som kräver förståelse för individens utveckling, till exempel inom förskolan, skolväsendet, hälso- och sjukvård, psykiatri och socialarbete.
Philip Hwang är professor i tillämpad psykologi vid Göteborgs universitet och både legitimerad psykolog och psykoterapeut. Han fokuserar i sin forskning på barns, ungdomars och unga vuxnas psykologiska utveckling. Björn Nilsson är beteendevetare med internationell erfarenhet inom grupp- och ledarskapsutveckling. Han har tidigare forskat inom socialpsykologi, samtalsanalys och social rättvisa.
Tillsammans har de författat flera väl mottagna verk om barn och ungas utveckling.
Sagt om boken
"Det är en mycket bra och komplett bok som riktar sig till både studenter och yrkesverksamma inom yrken där denna kunskap behövs. [...] Boken ger en grundlig genomgång av teorier, olika sätt att se på utveckling samt att mäta och strukturera den. En gedigen referenslista ingår."
Airi Kärkkäinen Karlsson, BTJ-häftet nr 20, 2019.
Utvecklingspsykologi utforskar de grundläggande elementen i mänsklig utveckling – fysisk, kognitiv och socioemotionell – från fosterstadiet till vuxenlivet. Det inkluderar perioderna som spädbarn, under förskoleåldern, de första skolåren, tonårstiden och vidare som vuxen. Boken använder sig av vardagliga exempel och rikligt med illustrationer för att göra materialet mer levande, öka förståelsen och visa praktiska tillämpningar av teorierna.
I den fjärde upplagan av boken finns genomgående uppdateringar och revisioner, inklusive ny information om olika familjestrukturer och sociala sammanhang, könsidentitet samt senaste forskningen inom neuropsykologi och genetik.
Den är avsedd för både studenter och yrkesverksamma inom områden som kräver förståelse för individens utveckling, till exempel inom förskolan, skolväsendet, hälso- och sjukvård, psykiatri och socialarbete.
Philip Hwang är professor i tillämpad psykologi vid Göteborgs universitet och både legitimerad psykolog och psykoterapeut. Han fokuserar i sin forskning på barns, ungdomars och unga vuxnas psykologiska utveckling. Björn Nilsson är beteendevetare med internationell erfarenhet inom grupp- och ledarskapsutveckling. Han har tidigare forskat inom socialpsykologi, samtalsanalys och social rättvisa.
Tillsammans har de författat flera väl mottagna verk om barn och ungas utveckling.
Sagt om boken
"Det är en mycket bra och komplett bok som riktar sig till både studenter och yrkesverksamma inom yrken där denna kunskap behövs. [...] Boken ger en grundlig genomgång av teorier, olika sätt att se på utveckling samt att mäta och strukturera den. En gedigen referenslista ingår."
Airi Kärkkäinen Karlsson, BTJ-häftet nr 20, 2019.