Akademiskt läsande och skrivande Upplaga 2
Universitets- och högskolestudier utgör en prövning för de flesta studenter, särskilt när det kommer till de höga förväntningarna på läs- och skrivförmåga. Texterna upplevs ofta som krångliga och de skriftliga uppgifterna känns invecklade. Så hur kan man bemöta dessa förväntningar och organisera sina studier på ett effektivt sätt? Hur kan man utveckla lässtrategier som resulterar i djupare förståelse av vetenskapliga texter? Och hur kan man förbättra sitt eget skrivande för att bättre passa in i den akademiska genren och stilnivån?
Boken, genom sina eftertänksamma textavsnitt och praktiska övningar, erbjuder tydlig handledning i hur man kan förbättra sin läs- och skrivförmåga i akademiska sammanhang. Författarna skildrar högskolan som en studiemiljö, ger konkreta tips om studietekniker och beskriver hur läsningen kan justeras för att passa olika ändamål. De förklarar också hur man kan utveckla sitt akademiska skrivande och språkbehärskning genom feedback från andra och framhäver karakteristiska drag i vetenskaplig text och akademisk språkanvändning.
I denna andra upplaga har boken utökats och blivit mer omfattande. Nya övningar har lagts till och för flera finns det även föreslagna lösningar, vilket gör boken lämplig för självstudier.
"Akademiskt läsande och skrivande" är lämplig för kurser på universitet och högskola samt för avancerade kurser i svenska och svenska som andra språk på gymnasienivå och i vuxenutbildning. Boken kan gärna kompletteras med "Muntlig interaktion i akademiska sammanhang".
Universitets- och högskolestudier utgör en prövning för de flesta studenter, särskilt när det kommer till de höga förväntningarna på läs- och skrivförmåga. Texterna upplevs ofta som krångliga och de skriftliga uppgifterna känns invecklade. Så hur kan man bemöta dessa förväntningar och organisera sina studier på ett effektivt sätt? Hur kan man utveckla lässtrategier som resulterar i djupare förståelse av vetenskapliga texter? Och hur kan man förbättra sitt eget skrivande för att bättre passa in i den akademiska genren och stilnivån?
Boken, genom sina eftertänksamma textavsnitt och praktiska övningar, erbjuder tydlig handledning i hur man kan förbättra sin läs- och skrivförmåga i akademiska sammanhang. Författarna skildrar högskolan som en studiemiljö, ger konkreta tips om studietekniker och beskriver hur läsningen kan justeras för att passa olika ändamål. De förklarar också hur man kan utveckla sitt akademiska skrivande och språkbehärskning genom feedback från andra och framhäver karakteristiska drag i vetenskaplig text och akademisk språkanvändning.
I denna andra upplaga har boken utökats och blivit mer omfattande. Nya övningar har lagts till och för flera finns det även föreslagna lösningar, vilket gör boken lämplig för självstudier.
"Akademiskt läsande och skrivande" är lämplig för kurser på universitet och högskola samt för avancerade kurser i svenska och svenska som andra språk på gymnasienivå och i vuxenutbildning. Boken kan gärna kompletteras med "Muntlig interaktion i akademiska sammanhang".