Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer Upplaga 2
Boken "Lärande: En introduktion till perspektiv och metaforer" bygger på det faktum att människan är en dynamisk skapelse, kapabel att förvärva ett brett spektrum av fysiska och intellektuella kompetenser. Vissa färdigheter förvärvas intuitivt i vardagen, till exempel inom familjelivet, bland vänner och genom hobbyverksamhet. Andra kunskaper kommer genom mer formell undervisning och strukturerad utbildning. I takt med att vårt samhälle blir mer komplext, ägnar vi allt mer tid åt utbildning och inlärning. Trots detta, är det utmanande att formulera en definitiv definition av vad inlärning egentligen är.
Denna bok introducerar läsaren till diverse perspektiv på inlärning som har varit betydande i forskning och debatt om skola och utbildning under det senaste århundradet. Våra uppfattningar om lärande har en fundamental inverkan på hur undervisning planeras, genomförs och utvärderas. De metaforer eller föreställningar vi har om lärande, blir de principer som styr hur läroplaner skapas, hur nationella prov struktureras, vad vi betraktar som effektiv pedagogik i klassrum och andra lärmiljöer, samt vilka förväntningar vi har på barn, ungdomar och även vuxna. De inlärningsperspektiv som boken tar upp spänner från behaviorism och neurovetenskap till situationella och sociokulturella traditioner.
Denna andra upplaga av boken inkluderar uppdaterad information och ett nytt kapitel som fokuserar på lärande från ett fenomenologiskt perspektiv.
Boken "Lärande: En introduktion till perspektiv och metaforer" bygger på det faktum att människan är en dynamisk skapelse, kapabel att förvärva ett brett spektrum av fysiska och intellektuella kompetenser. Vissa färdigheter förvärvas intuitivt i vardagen, till exempel inom familjelivet, bland vänner och genom hobbyverksamhet. Andra kunskaper kommer genom mer formell undervisning och strukturerad utbildning. I takt med att vårt samhälle blir mer komplext, ägnar vi allt mer tid åt utbildning och inlärning. Trots detta, är det utmanande att formulera en definitiv definition av vad inlärning egentligen är.
Denna bok introducerar läsaren till diverse perspektiv på inlärning som har varit betydande i forskning och debatt om skola och utbildning under det senaste århundradet. Våra uppfattningar om lärande har en fundamental inverkan på hur undervisning planeras, genomförs och utvärderas. De metaforer eller föreställningar vi har om lärande, blir de principer som styr hur läroplaner skapas, hur nationella prov struktureras, vad vi betraktar som effektiv pedagogik i klassrum och andra lärmiljöer, samt vilka förväntningar vi har på barn, ungdomar och även vuxna. De inlärningsperspektiv som boken tar upp spänner från behaviorism och neurovetenskap till situationella och sociokulturella traditioner.
Denna andra upplaga av boken inkluderar uppdaterad information och ett nytt kapitel som fokuserar på lärande från ett fenomenologiskt perspektiv.