Det sociala livet i skolan : socialpsykologiska perspektiv Upplaga 3
Boken "Det sociala livet i skolan: socialpsykologiska perspektiv" är en grundläggande inblick i socialpsykologi med ett specifikt fokus på skolmiljöer. Den kopplar ihop teorier med praktiska tillämpningar genom att illustrera verkliga situationer och presentera relevant forskning. Bland de ämnen som behandlas i boken återfinns gruppdynamik, normer, grupptryck, lärares ledarskap, social identitet, pro-socialt beteende, konflikter och mobbning.
I den tredje utgåvan av boken har speciellt avsnittet om mobbning blivit uppdaterat och utökat, framför allt med en betoning på strategier för att motverka mobbning. Även sektionen som behandlar lärarnas ledarskap har genomgått en omfattande översyn. Boken har även fått uppdaterade forskningsreferenser och nya koncept har introducerats.
Skolmiljön är en arena där sociala relationer och grupper bildas, underhålls och utvecklas. Det gör socialpsykologisk kunskap med koppling till barn, ungdomar och skolan essentiell för lärare, specialpedagoger och skolhälsopersonal. Lärarprofessionen innefattar mycket interaktion med, hantering av, organisering av och påverkan på individer i gruppinställningar. När skolpsykologer, kuratorer, specialpedagoger, skolsköterskor och annan skolhälsopersonal arbetar med elever är det viktigt att förstå att dessa elever är en del av sociala grupper och miljöer, både inom och utanför skolan. Dessa sammanhang påverkar deras attityder och beteenden i skolan, i klassrummet och bland jämnåriga.
Boken är särskilt riktad mot studenter inom lärarutbildning, psykologi och socialt arbete, men den är även relevant för studenter inom pedagogik, specialpedagogik, pedagogiskt arbete, psykologi, sociologi och socialt arbete med ett intresse för sociala processer i skolan.
Boken "Det sociala livet i skolan: socialpsykologiska perspektiv" är en grundläggande inblick i socialpsykologi med ett specifikt fokus på skolmiljöer. Den kopplar ihop teorier med praktiska tillämpningar genom att illustrera verkliga situationer och presentera relevant forskning. Bland de ämnen som behandlas i boken återfinns gruppdynamik, normer, grupptryck, lärares ledarskap, social identitet, pro-socialt beteende, konflikter och mobbning.
I den tredje utgåvan av boken har speciellt avsnittet om mobbning blivit uppdaterat och utökat, framför allt med en betoning på strategier för att motverka mobbning. Även sektionen som behandlar lärarnas ledarskap har genomgått en omfattande översyn. Boken har även fått uppdaterade forskningsreferenser och nya koncept har introducerats.
Skolmiljön är en arena där sociala relationer och grupper bildas, underhålls och utvecklas. Det gör socialpsykologisk kunskap med koppling till barn, ungdomar och skolan essentiell för lärare, specialpedagoger och skolhälsopersonal. Lärarprofessionen innefattar mycket interaktion med, hantering av, organisering av och påverkan på individer i gruppinställningar. När skolpsykologer, kuratorer, specialpedagoger, skolsköterskor och annan skolhälsopersonal arbetar med elever är det viktigt att förstå att dessa elever är en del av sociala grupper och miljöer, både inom och utanför skolan. Dessa sammanhang påverkar deras attityder och beteenden i skolan, i klassrummet och bland jämnåriga.
Boken är särskilt riktad mot studenter inom lärarutbildning, psykologi och socialt arbete, men den är även relevant för studenter inom pedagogik, specialpedagogik, pedagogiskt arbete, psykologi, sociologi och socialt arbete med ett intresse för sociala processer i skolan.