Det sociala livet i skolan : socialpsykologiska perspektiv; Robert Thornberg; 2020
spara 24%
5+ säljare

Det sociala livet i skolan : socialpsykologiska perspektiv Upplaga 3

av Robert Thornberg

Boken "Det sociala livet i skolan: socialpsykologiska perspektiv" är en grundläggande inblick i socialpsykologi med ett specifikt fokus på skolmiljöer. Den kopplar ihop teorier med praktiska tillämpningar genom att illustrera verkliga situationer och presentera relevant forskning. Bland de ämnen som behandlas i boken återfinns gruppdynamik, normer, grupptryck, lärares ledarskap, social identitet, pro-socialt beteende, konflikter och mobbning.

I den tredje utgåvan av boken har speciellt avsnittet om mobbning blivit uppdaterat och utökat, framför allt med en betoning på strategier för att motverka mobbning. Även sektionen som behandlar lärarnas ledarskap har genomgått en omfattande översyn. Boken har även fått uppdaterade forskningsreferenser och nya koncept har introducerats.

Skolmiljön är en arena där sociala relationer och grupper bildas, underhålls och utvecklas. Det gör socialpsykologisk kunskap med koppling till barn, ungdomar och skolan essentiell för lärare, specialpedagoger och skolhälsopersonal. Lärarprofessionen innefattar mycket interaktion med, hantering av, organisering av och påverkan på individer i gruppinställningar. När skolpsykologer, kuratorer, specialpedagoger, skolsköterskor och annan skolhälsopersonal arbetar med elever är det viktigt att förstå att dessa elever är en del av sociala grupper och miljöer, både inom och utanför skolan. Dessa sammanhang påverkar deras attityder och beteenden i skolan, i klassrummet och bland jämnåriga.

Boken är särskilt riktad mot studenter inom lärarutbildning, psykologi och socialt arbete, men den är även relevant för studenter inom pedagogik, specialpedagogik, pedagogiskt arbete, psykologi, sociologi och socialt arbete med ett intresse för sociala processer i skolan.

Boken "Det sociala livet i skolan: socialpsykologiska perspektiv" är en grundläggande inblick i socialpsykologi med ett specifikt fokus på skolmiljöer. Den kopplar ihop teorier med praktiska tillämpningar genom att illustrera verkliga situationer och presentera relevant forskning. Bland de ämnen som behandlas i boken återfinns gruppdynamik, normer, grupptryck, lärares ledarskap, social identitet, pro-socialt beteende, konflikter och mobbning.

I den tredje utgåvan av boken har speciellt avsnittet om mobbning blivit uppdaterat och utökat, framför allt med en betoning på strategier för att motverka mobbning. Även sektionen som behandlar lärarnas ledarskap har genomgått en omfattande översyn. Boken har även fått uppdaterade forskningsreferenser och nya koncept har introducerats.

Skolmiljön är en arena där sociala relationer och grupper bildas, underhålls och utvecklas. Det gör socialpsykologisk kunskap med koppling till barn, ungdomar och skolan essentiell för lärare, specialpedagoger och skolhälsopersonal. Lärarprofessionen innefattar mycket interaktion med, hantering av, organisering av och påverkan på individer i gruppinställningar. När skolpsykologer, kuratorer, specialpedagoger, skolsköterskor och annan skolhälsopersonal arbetar med elever är det viktigt att förstå att dessa elever är en del av sociala grupper och miljöer, både inom och utanför skolan. Dessa sammanhang påverkar deras attityder och beteenden i skolan, i klassrummet och bland jämnåriga.

Boken är särskilt riktad mot studenter inom lärarutbildning, psykologi och socialt arbete, men den är även relevant för studenter inom pedagogik, specialpedagogik, pedagogiskt arbete, psykologi, sociologi och socialt arbete med ett intresse för sociala processer i skolan.

Upplaga: 3e upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789147132058
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 404 st
3 upplagor
Upplaga 2 (2013)
från 109 kr
Upplaga 1 (2006)
från 85 kr
Upplaga 3 (2020)
från 349 kr

Boken "Det sociala livet i skolan: socialpsykologiska perspektiv" är en grundläggande inblick i socialpsykologi med ett specifikt fokus på skolmiljöer. Den kopplar ihop teorier med praktiska tillämpningar genom att illustrera verkliga situationer och presentera relevant forskning. Bland de ämnen som behandlas i boken återfinns gruppdynamik, normer, grupptryck, lärares ledarskap, social identitet, pro-socialt beteende, konflikter och mobbning.

I den tredje utgåvan av boken har speciellt avsnittet om mobbning blivit uppdaterat och utökat, framför allt med en betoning på strategier för att motverka mobbning. Även sektionen som behandlar lärarnas ledarskap har genomgått en omfattande översyn. Boken har även fått uppdaterade forskningsreferenser och nya koncept har introducerats.

Skolmiljön är en arena där sociala relationer och grupper bildas, underhålls och utvecklas. Det gör socialpsykologisk kunskap med koppling till barn, ungdomar och skolan essentiell för lärare, specialpedagoger och skolhälsopersonal. Lärarprofessionen innefattar mycket interaktion med, hantering av, organisering av och påverkan på individer i gruppinställningar. När skolpsykologer, kuratorer, specialpedagoger, skolsköterskor och annan skolhälsopersonal arbetar med elever är det viktigt att förstå att dessa elever är en del av sociala grupper och miljöer, både inom och utanför skolan. Dessa sammanhang påverkar deras attityder och beteenden i skolan, i klassrummet och bland jämnåriga.

Boken är särskilt riktad mot studenter inom lärarutbildning, psykologi och socialt arbete, men den är även relevant för studenter inom pedagogik, specialpedagogik, pedagogiskt arbete, psykologi, sociologi och socialt arbete med ett intresse för sociala processer i skolan.

Boken "Det sociala livet i skolan: socialpsykologiska perspektiv" är en grundläggande inblick i socialpsykologi med ett specifikt fokus på skolmiljöer. Den kopplar ihop teorier med praktiska tillämpningar genom att illustrera verkliga situationer och presentera relevant forskning. Bland de ämnen som behandlas i boken återfinns gruppdynamik, normer, grupptryck, lärares ledarskap, social identitet, pro-socialt beteende, konflikter och mobbning.

I den tredje utgåvan av boken har speciellt avsnittet om mobbning blivit uppdaterat och utökat, framför allt med en betoning på strategier för att motverka mobbning. Även sektionen som behandlar lärarnas ledarskap har genomgått en omfattande översyn. Boken har även fått uppdaterade forskningsreferenser och nya koncept har introducerats.

Skolmiljön är en arena där sociala relationer och grupper bildas, underhålls och utvecklas. Det gör socialpsykologisk kunskap med koppling till barn, ungdomar och skolan essentiell för lärare, specialpedagoger och skolhälsopersonal. Lärarprofessionen innefattar mycket interaktion med, hantering av, organisering av och påverkan på individer i gruppinställningar. När skolpsykologer, kuratorer, specialpedagoger, skolsköterskor och annan skolhälsopersonal arbetar med elever är det viktigt att förstå att dessa elever är en del av sociala grupper och miljöer, både inom och utanför skolan. Dessa sammanhang påverkar deras attityder och beteenden i skolan, i klassrummet och bland jämnåriga.

Boken är särskilt riktad mot studenter inom lärarutbildning, psykologi och socialt arbete, men den är även relevant för studenter inom pedagogik, specialpedagogik, pedagogiskt arbete, psykologi, sociologi och socialt arbete med ett intresse för sociala processer i skolan.

Begagnad bok
349 kr456 krSpara 107 kr (24%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
349 kr456 krSpara 107 kr (24%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar