Konflikthantering i professionellt lärarskap Upplaga 4
Konflikter är en oundviklig del av vardagen på skolor och förskolor – att bemöta och lösa dessa konflikter kräver dock specifika färdigheter och utbildning. Om det sociala samspel som uppstår i en konflikt hanteras på ett effektivt sätt kan konflikten bli en möjlighet att öva på att uttrycka personliga åsikter, diskutera olika perspektiv och tolkningar, reflektera över egen och andras delaktighet samt att granska interaktionens progression.
Forskning indikerar att lärare och förskollärare, utrustade med kunskaper om konflikthantering, inte behöver spendera lika mycket tid på att hantera konflikter och disciplinproblematik. Detta resulterar i sin tur i mer tid tillgänglig för lärande. Hur ska då en lärare adressera de konflikter som uppstår i skolan på ett sådant sätt att de kan förvandlas till givande inlärningstillfällen?
"Konflikthantering i professionellt lärarskap" omfattar både teoretiska och erfarenhetsbaserade insikter och kan betraktas som en guide inom kunskapsområdet. Författarna ansluter till en inställning som överensstämmer väl med den dialektiska kunskapssynen och de värderingar som är inbäddade i skolans och förskolans uppdrag.
Den fjärde upplagan av boken har reviderats och utökats med ett avsnitt om drama-pedagogiskt förhållningssätt i relation till ledarskap och preventiv konflikthantering
Samtliga medverkande författare arbetar dagligen med konflikthantering, teoretiskt och/eller praktiskt. Bokens redaktörer är Ilse Hakvoort, docent i pedagogik, verksam vid Göteborgs universitet, och Birgitta Friberg, konsult och författare. Övriga författare är Torgeir Alvestad, Tone Försund, Marianne Göthlin, Arja Kostiainen, Pat Patfoort, Anneline Sander och Towe Widstrand.
Konflikter är en oundviklig del av vardagen på skolor och förskolor – att bemöta och lösa dessa konflikter kräver dock specifika färdigheter och utbildning. Om det sociala samspel som uppstår i en konflikt hanteras på ett effektivt sätt kan konflikten bli en möjlighet att öva på att uttrycka personliga åsikter, diskutera olika perspektiv och tolkningar, reflektera över egen och andras delaktighet samt att granska interaktionens progression.
Forskning indikerar att lärare och förskollärare, utrustade med kunskaper om konflikthantering, inte behöver spendera lika mycket tid på att hantera konflikter och disciplinproblematik. Detta resulterar i sin tur i mer tid tillgänglig för lärande. Hur ska då en lärare adressera de konflikter som uppstår i skolan på ett sådant sätt att de kan förvandlas till givande inlärningstillfällen?
"Konflikthantering i professionellt lärarskap" omfattar både teoretiska och erfarenhetsbaserade insikter och kan betraktas som en guide inom kunskapsområdet. Författarna ansluter till en inställning som överensstämmer väl med den dialektiska kunskapssynen och de värderingar som är inbäddade i skolans och förskolans uppdrag.
Den fjärde upplagan av boken har reviderats och utökats med ett avsnitt om drama-pedagogiskt förhållningssätt i relation till ledarskap och preventiv konflikthantering
Samtliga medverkande författare arbetar dagligen med konflikthantering, teoretiskt och/eller praktiskt. Bokens redaktörer är Ilse Hakvoort, docent i pedagogik, verksam vid Göteborgs universitet, och Birgitta Friberg, konsult och författare. Övriga författare är Torgeir Alvestad, Tone Försund, Marianne Göthlin, Arja Kostiainen, Pat Patfoort, Anneline Sander och Towe Widstrand.