Denna bok belyser vikten av språkets roll i undervisning och strävar efter att flytta fokus från enbart barns och elevers språkfärdigheter och potentiella problem till att introducera begreppen språklig och pedagogisk sårbarhet.
Språklig sårbarhet är en egenskap som kan existera hos en individ och dess påverkan kan variera beroende på olika kontexter. Den blir ofta tydligare under situationer med höga språkkrav, men kan även finnas latent och påverka den språkliga processen och förståelsen.
Pedagogisk sårbarhet fokuserar på lärarnas möjligheter att främja språkutveckling, vilket är beroende av faktorer såsom skolans resurser, ledning och organisatoriska struktur.
Boken går igenom normal språk-, läs- och skrivutveckling och utforskar även hur sårbarhet i kommunikation kan se ut mot bakgrund av ekonomiska, språkliga och biologiska faktorer. Ett viktigt tema är samarbetet mellan olika yrkesgrupper.
"Språklig sårbarhet i förskola och skola" riktar sig till yrkesverksamma och studerande förskollärare, lärare, specialpedagoger, speciallärare och logopeder, samt personer inom elevhälsa och de med ledningsansvar.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker
I mars 2024 släpptes boken Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken skriven av Barbro Bruce, Ulrika Ivarsson, Anna-Karin Svensson. Det är den 2a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 312 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.
Köp boken Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken på Studentapan och spara pengar.
Harvard
Oxford
APA
Vancouver
Baserat på 1 recension från verifierade användare
5.0 (1)
1 recension
Olivia
Varberg
Utmärkt bok om du jobbar i förskolan eller studerar inom ämnet. Även perfekt för den som är intresserad av språk