Elever med svag teoretisk begåvning; Gunilla Carlsson Kendall; 2015
endast ny

Elever med svag teoretisk begåvning Upplaga 1

av Gunilla Carlsson Kendall
Alla har inte samma förutsättningar från början – men måste få samma möjlighet att utvecklas så bra som möjligt. Det finns en stor variation i förmågan att tänka abstrakt och teoretiskt som påverkar hur lätt och snabbt man tar till sig kunskap. Den här variationen är vare sig ny eller ovanlig, den har alltid funnits. Enligt psykologen Gunilla Carlsson Kendall finns det i varje klass ett antal elever som har svårt med teoretiskt tänkande, och för att kunna stötta dessa elever på bästa sätt måste vi våga prata om det. För att kunna ge alla möjligheter att utvecklas är det viktigt att förstå elevens förutsättningar och kunna ge stöd utifrån behov.

Ur innehållet
* Intelligens – kan vi prata om det?
* Vad menas med intelligens?
* Hur kan svårigheterna se ut i olika åldrar?
* Varför är det viktigt att uppmärksamma elever som har svårt med teoretiskt tänkande?
* Olika svårigheter i kombination
* Prata om det!
* Att tänka på i undervisningen

Författaren Gunilla Carlsson Kendall är leg. psykolog med lång erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och inlärningssvårigheter.

Elever med svag teoretisk begåvning ingår i serien Lärpocket.
Alla har inte samma förutsättningar från början – men måste få samma möjlighet att utvecklas så bra som möjligt. Det finns en stor variation i förmågan att tänka abstrakt och teoretiskt som påverkar hur lätt och snabbt man tar till sig kunskap. Den här variationen är vare sig ny eller ovanlig, den har alltid funnits. Enligt psykologen Gunilla Carlsson Kendall finns det i varje klass ett antal elever som har svårt med teoretiskt tänkande, och för att kunna stötta dessa elever på bästa sätt måste vi våga prata om det. För att kunna ge alla möjligheter att utvecklas är det viktigt att förstå elevens förutsättningar och kunna ge stöd utifrån behov.

Ur innehållet
* Intelligens – kan vi prata om det?
* Vad menas med intelligens?
* Hur kan svårigheterna se ut i olika åldrar?
* Varför är det viktigt att uppmärksamma elever som har svårt med teoretiskt tänkande?
* Olika svårigheter i kombination
* Prata om det!
* Att tänka på i undervisningen

Författaren Gunilla Carlsson Kendall är leg. psykolog med lång erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och inlärningssvårigheter.

Elever med svag teoretisk begåvning ingår i serien Lärpocket.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789127442139
Förlag: Natur & Kultur Läromedel och Akademi
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 63 st
Alla har inte samma förutsättningar från början – men måste få samma möjlighet att utvecklas så bra som möjligt. Det finns en stor variation i förmågan att tänka abstrakt och teoretiskt som påverkar hur lätt och snabbt man tar till sig kunskap. Den här variationen är vare sig ny eller ovanlig, den har alltid funnits. Enligt psykologen Gunilla Carlsson Kendall finns det i varje klass ett antal elever som har svårt med teoretiskt tänkande, och för att kunna stötta dessa elever på bästa sätt måste vi våga prata om det. För att kunna ge alla möjligheter att utvecklas är det viktigt att förstå elevens förutsättningar och kunna ge stöd utifrån behov.

Ur innehållet
* Intelligens – kan vi prata om det?
* Vad menas med intelligens?
* Hur kan svårigheterna se ut i olika åldrar?
* Varför är det viktigt att uppmärksamma elever som har svårt med teoretiskt tänkande?
* Olika svårigheter i kombination
* Prata om det!
* Att tänka på i undervisningen

Författaren Gunilla Carlsson Kendall är leg. psykolog med lång erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och inlärningssvårigheter.

Elever med svag teoretisk begåvning ingår i serien Lärpocket.
Alla har inte samma förutsättningar från början – men måste få samma möjlighet att utvecklas så bra som möjligt. Det finns en stor variation i förmågan att tänka abstrakt och teoretiskt som påverkar hur lätt och snabbt man tar till sig kunskap. Den här variationen är vare sig ny eller ovanlig, den har alltid funnits. Enligt psykologen Gunilla Carlsson Kendall finns det i varje klass ett antal elever som har svårt med teoretiskt tänkande, och för att kunna stötta dessa elever på bästa sätt måste vi våga prata om det. För att kunna ge alla möjligheter att utvecklas är det viktigt att förstå elevens förutsättningar och kunna ge stöd utifrån behov.

Ur innehållet
* Intelligens – kan vi prata om det?
* Vad menas med intelligens?
* Hur kan svårigheterna se ut i olika åldrar?
* Varför är det viktigt att uppmärksamma elever som har svårt med teoretiskt tänkande?
* Olika svårigheter i kombination
* Prata om det!
* Att tänka på i undervisningen

Författaren Gunilla Carlsson Kendall är leg. psykolog med lång erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och inlärningssvårigheter.

Elever med svag teoretisk begåvning ingår i serien Lärpocket.
Ny bok
146 kr153 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
146 kr153 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)