Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik - att bygga broar; Ann Ahlberg; 2015
spara 29%
5+ säljare

Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik - att bygga broar Upplaga 2

av Ann Ahlberg

"Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik" belyser och kopplar samman tre dimensioner inom det specialpedagogiska vetenskapsområdet: ideologi och politik, vetenskap och teori, samt praktik och arbete.

Boken ger insikter i specialpedagogikens ideologiska kopplingar, analyserar och ifrågasätter specialpedagogiska perspektiv och teorier, och framhäver villkoren och specialpedagogiska insatser inom den dagliga skolverksamheten.

Boken fokuserar på skolans och utbildningens interaktion med elever som behöver extra stöd, och på kunskapsutveckling om villkoren och förutsättningarna för pedagogisk inkludering, baserat på deltagande, kommunikation och lärande processer.

Författaren undersöker sambandet mellan kunskapsuppbyggnad baserad på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och betonar vikten av att koppla specialpedagogik till skolforskning och skolutveckling. Hon framhäver hur den expertis och kunskap som ligger i det dagliga specialpedagogiska arbetet kan integreras i skolans kvalitetsförbättringsarbete.

Boken riktar sig både till studenter inom lärarutbildning och specialpedagogiska fortbildningsprogram, samt till praktiserande lärare, specialpedagoger och speciallärare i förskolor och skolor, liksom till skolledare inom olika områden.

Sagt om boken

”Ann Ahlberg beskriver teori och praktik i det specialpedagogiska kunskapsområdet ur tre perspektiv: det ideologiska, det politiska och det vetenskapliga. Hon lyckas genom metaforen "bygga broar" skapa en förståelse för hur dessa dimensioner behöver hänga ihop och hur komplext området är. […] Boken är välskriven med en vetenskaplig approach och hänvisningar till rapporter som den intresserade kan fördjupa sig vidare i. Det är en skrift att läsa på djupet för personer aktiva inom området, konkret arbetande i skola, under utbildning till specialpedagog eller inom forskning med ambitioner att skapa ny kunskap inom fältet.” BTJ häfte 13122029. Lektör Eva Pennegård.

"Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik" belyser och kopplar samman tre dimensioner inom det specialpedagogiska vetenskapsområdet: ideologi och politik, vetenskap och teori, samt praktik och arbete.

Boken ger insikter i specialpedagogikens ideologiska kopplingar, analyserar och ifrågasätter specialpedagogiska perspektiv och teorier, och framhäver villkoren och specialpedagogiska insatser inom den dagliga skolverksamheten.

Boken fokuserar på skolans och utbildningens interaktion med elever som behöver extra stöd, och på kunskapsutveckling om villkoren och förutsättningarna för pedagogisk inkludering, baserat på deltagande, kommunikation och lärande processer.

Författaren undersöker sambandet mellan kunskapsuppbyggnad baserad på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och betonar vikten av att koppla specialpedagogik till skolforskning och skolutveckling. Hon framhäver hur den expertis och kunskap som ligger i det dagliga specialpedagogiska arbetet kan integreras i skolans kvalitetsförbättringsarbete.

Boken riktar sig både till studenter inom lärarutbildning och specialpedagogiska fortbildningsprogram, samt till praktiserande lärare, specialpedagoger och speciallärare i förskolor och skolor, liksom till skolledare inom olika områden.

Sagt om boken

”Ann Ahlberg beskriver teori och praktik i det specialpedagogiska kunskapsområdet ur tre perspektiv: det ideologiska, det politiska och det vetenskapliga. Hon lyckas genom metaforen "bygga broar" skapa en förståelse för hur dessa dimensioner behöver hänga ihop och hur komplext området är. […] Boken är välskriven med en vetenskaplig approach och hänvisningar till rapporter som den intresserade kan fördjupa sig vidare i. Det är en skrift att läsa på djupet för personer aktiva inom området, konkret arbetande i skola, under utbildning till specialpedagog eller inom forskning med ambitioner att skapa ny kunskap inom fältet.” BTJ häfte 13122029. Lektör Eva Pennegård.

Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789147117185
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 192 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2013)
från 159 kr
Upplaga 2 (2015)
från 269 kr

"Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik" belyser och kopplar samman tre dimensioner inom det specialpedagogiska vetenskapsområdet: ideologi och politik, vetenskap och teori, samt praktik och arbete.

Boken ger insikter i specialpedagogikens ideologiska kopplingar, analyserar och ifrågasätter specialpedagogiska perspektiv och teorier, och framhäver villkoren och specialpedagogiska insatser inom den dagliga skolverksamheten.

Boken fokuserar på skolans och utbildningens interaktion med elever som behöver extra stöd, och på kunskapsutveckling om villkoren och förutsättningarna för pedagogisk inkludering, baserat på deltagande, kommunikation och lärande processer.

Författaren undersöker sambandet mellan kunskapsuppbyggnad baserad på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och betonar vikten av att koppla specialpedagogik till skolforskning och skolutveckling. Hon framhäver hur den expertis och kunskap som ligger i det dagliga specialpedagogiska arbetet kan integreras i skolans kvalitetsförbättringsarbete.

Boken riktar sig både till studenter inom lärarutbildning och specialpedagogiska fortbildningsprogram, samt till praktiserande lärare, specialpedagoger och speciallärare i förskolor och skolor, liksom till skolledare inom olika områden.

Sagt om boken

”Ann Ahlberg beskriver teori och praktik i det specialpedagogiska kunskapsområdet ur tre perspektiv: det ideologiska, det politiska och det vetenskapliga. Hon lyckas genom metaforen "bygga broar" skapa en förståelse för hur dessa dimensioner behöver hänga ihop och hur komplext området är. […] Boken är välskriven med en vetenskaplig approach och hänvisningar till rapporter som den intresserade kan fördjupa sig vidare i. Det är en skrift att läsa på djupet för personer aktiva inom området, konkret arbetande i skola, under utbildning till specialpedagog eller inom forskning med ambitioner att skapa ny kunskap inom fältet.” BTJ häfte 13122029. Lektör Eva Pennegård.

"Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik" belyser och kopplar samman tre dimensioner inom det specialpedagogiska vetenskapsområdet: ideologi och politik, vetenskap och teori, samt praktik och arbete.

Boken ger insikter i specialpedagogikens ideologiska kopplingar, analyserar och ifrågasätter specialpedagogiska perspektiv och teorier, och framhäver villkoren och specialpedagogiska insatser inom den dagliga skolverksamheten.

Boken fokuserar på skolans och utbildningens interaktion med elever som behöver extra stöd, och på kunskapsutveckling om villkoren och förutsättningarna för pedagogisk inkludering, baserat på deltagande, kommunikation och lärande processer.

Författaren undersöker sambandet mellan kunskapsuppbyggnad baserad på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och betonar vikten av att koppla specialpedagogik till skolforskning och skolutveckling. Hon framhäver hur den expertis och kunskap som ligger i det dagliga specialpedagogiska arbetet kan integreras i skolans kvalitetsförbättringsarbete.

Boken riktar sig både till studenter inom lärarutbildning och specialpedagogiska fortbildningsprogram, samt till praktiserande lärare, specialpedagoger och speciallärare i förskolor och skolor, liksom till skolledare inom olika områden.

Sagt om boken

”Ann Ahlberg beskriver teori och praktik i det specialpedagogiska kunskapsområdet ur tre perspektiv: det ideologiska, det politiska och det vetenskapliga. Hon lyckas genom metaforen "bygga broar" skapa en förståelse för hur dessa dimensioner behöver hänga ihop och hur komplext området är. […] Boken är välskriven med en vetenskaplig approach och hänvisningar till rapporter som den intresserade kan fördjupa sig vidare i. Det är en skrift att läsa på djupet för personer aktiva inom området, konkret arbetande i skola, under utbildning till specialpedagog eller inom forskning med ambitioner att skapa ny kunskap inom fältet.” BTJ häfte 13122029. Lektör Eva Pennegård.

Begagnad bok
269 kr377 krSpara 108 kr (29%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
269 kr377 krSpara 108 kr (29%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar