Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik - att bygga broar Upplaga 2
"Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik" belyser och kopplar samman tre dimensioner inom det specialpedagogiska vetenskapsområdet: ideologi och politik, vetenskap och teori, samt praktik och arbete.
Boken ger insikter i specialpedagogikens ideologiska kopplingar, analyserar och ifrågasätter specialpedagogiska perspektiv och teorier, och framhäver villkoren och specialpedagogiska insatser inom den dagliga skolverksamheten.
Boken fokuserar på skolans och utbildningens interaktion med elever som behöver extra stöd, och på kunskapsutveckling om villkoren och förutsättningarna för pedagogisk inkludering, baserat på deltagande, kommunikation och lärande processer.
Författaren undersöker sambandet mellan kunskapsuppbyggnad baserad på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och betonar vikten av att koppla specialpedagogik till skolforskning och skolutveckling. Hon framhäver hur den expertis och kunskap som ligger i det dagliga specialpedagogiska arbetet kan integreras i skolans kvalitetsförbättringsarbete.
Boken riktar sig både till studenter inom lärarutbildning och specialpedagogiska fortbildningsprogram, samt till praktiserande lärare, specialpedagoger och speciallärare i förskolor och skolor, liksom till skolledare inom olika områden.
Sagt om boken
”Ann Ahlberg beskriver teori och praktik i det specialpedagogiska kunskapsområdet ur tre perspektiv: det ideologiska, det politiska och det vetenskapliga. Hon lyckas genom metaforen "bygga broar" skapa en förståelse för hur dessa dimensioner behöver hänga ihop och hur komplext området är. […] Boken är välskriven med en vetenskaplig approach och hänvisningar till rapporter som den intresserade kan fördjupa sig vidare i. Det är en skrift att läsa på djupet för personer aktiva inom området, konkret arbetande i skola, under utbildning till specialpedagog eller inom forskning med ambitioner att skapa ny kunskap inom fältet.” BTJ häfte 13122029. Lektör Eva Pennegård.
"Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik" belyser och kopplar samman tre dimensioner inom det specialpedagogiska vetenskapsområdet: ideologi och politik, vetenskap och teori, samt praktik och arbete.
Boken ger insikter i specialpedagogikens ideologiska kopplingar, analyserar och ifrågasätter specialpedagogiska perspektiv och teorier, och framhäver villkoren och specialpedagogiska insatser inom den dagliga skolverksamheten.
Boken fokuserar på skolans och utbildningens interaktion med elever som behöver extra stöd, och på kunskapsutveckling om villkoren och förutsättningarna för pedagogisk inkludering, baserat på deltagande, kommunikation och lärande processer.
Författaren undersöker sambandet mellan kunskapsuppbyggnad baserad på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och betonar vikten av att koppla specialpedagogik till skolforskning och skolutveckling. Hon framhäver hur den expertis och kunskap som ligger i det dagliga specialpedagogiska arbetet kan integreras i skolans kvalitetsförbättringsarbete.
Boken riktar sig både till studenter inom lärarutbildning och specialpedagogiska fortbildningsprogram, samt till praktiserande lärare, specialpedagoger och speciallärare i förskolor och skolor, liksom till skolledare inom olika områden.
Sagt om boken
”Ann Ahlberg beskriver teori och praktik i det specialpedagogiska kunskapsområdet ur tre perspektiv: det ideologiska, det politiska och det vetenskapliga. Hon lyckas genom metaforen "bygga broar" skapa en förståelse för hur dessa dimensioner behöver hänga ihop och hur komplext området är. […] Boken är välskriven med en vetenskaplig approach och hänvisningar till rapporter som den intresserade kan fördjupa sig vidare i. Det är en skrift att läsa på djupet för personer aktiva inom området, konkret arbetande i skola, under utbildning till specialpedagog eller inom forskning med ambitioner att skapa ny kunskap inom fältet.” BTJ häfte 13122029. Lektör Eva Pennegård.