Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning Upplaga 2
Vad utgör utmärkt pedagogik? Vilken empirisk bevisning stödjer de olika undervisningsstrategierna och metoderna som implementeras i skolorna?
I detta referensverk sammanställs tre decenniers betydande svensk och internationell forskning inom undervisningsområdet. Arbetet baseras på författarnas noggranna granskning av en stor mängd svenska och internationella forskningsöversikter som behandlar undervisning och inlärning i klassrum och förskolor. Det är den mest heltäckande studien som hittills har genomförts i Sverige inom detta ämnesområde.
I denna uppdaterade utgåva har innehållet moderniserats utifrån aktuell forskning, lagstiftning och styrande dokument. Detta innebär att förskolan nu är fullt integrerad som en självklar del av de olika utbildningsformerna boken behandlar - inklusive förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning.
Utmärkt undervisning tillhandahåller en kunskapsbas om framgångsfaktorer som forskarsamfundet är överens om, faktorer som kan fördjupa och förbättra undervisningskonsten och förbättra både elevernas skolresultat och barns inlärning i förskolan. Boken är avsedd för studenter på alla lärarutbildningsprogram, yrkesverksamma lärare, rektorer, utbildningspolitiker och alla som har ett intresse för den svenska skolan inom ett nationellt och internationellt perspektiv.
Sagt om boken:
"Ett ambitiöst och välkommet arbete för i första hand alla som rör sig inom pedagogikens mångfaldiga fält. Helhetsbetyg: 5."
Bosse Forsén, BTJ-häftet nr 18, 2020
Vad utgör utmärkt pedagogik? Vilken empirisk bevisning stödjer de olika undervisningsstrategierna och metoderna som implementeras i skolorna?
I detta referensverk sammanställs tre decenniers betydande svensk och internationell forskning inom undervisningsområdet. Arbetet baseras på författarnas noggranna granskning av en stor mängd svenska och internationella forskningsöversikter som behandlar undervisning och inlärning i klassrum och förskolor. Det är den mest heltäckande studien som hittills har genomförts i Sverige inom detta ämnesområde.
I denna uppdaterade utgåva har innehållet moderniserats utifrån aktuell forskning, lagstiftning och styrande dokument. Detta innebär att förskolan nu är fullt integrerad som en självklar del av de olika utbildningsformerna boken behandlar - inklusive förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning.
Utmärkt undervisning tillhandahåller en kunskapsbas om framgångsfaktorer som forskarsamfundet är överens om, faktorer som kan fördjupa och förbättra undervisningskonsten och förbättra både elevernas skolresultat och barns inlärning i förskolan. Boken är avsedd för studenter på alla lärarutbildningsprogram, yrkesverksamma lärare, rektorer, utbildningspolitiker och alla som har ett intresse för den svenska skolan inom ett nationellt och internationellt perspektiv.
Sagt om boken:
"Ett ambitiöst och välkommet arbete för i första hand alla som rör sig inom pedagogikens mångfaldiga fält. Helhetsbetyg: 5."
Bosse Forsén, BTJ-häftet nr 18, 2020