Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd Upplaga 3
Denna tredje utgåva har genomgått en betydande revision, baserad på ny lagstiftning och aktuell forskning. Den inkluderar också ett nytt kapitel om centrala utmaningar för yrkesverksamma som jobbar med individer med intellektuell funktionsnedsättning. Sedan första utgåvan har benämningen av målgruppen förändrats, vilket har lett till att denna upplaga har en ny titel.
Valfrihet, självbestämmande och personlig frihet är centrala begrepp inom svensk välfärdspolitik.
Principen om att individen ska ha rätt att bestämma över sitt eget liv har lett till att politiken kring funktionshinder alltmer har börjat betona individens rätt att påverka förutsättningarna för stöd och hjälp. Men vad händer när personer med funktionsnedsättningar inte främst identifierar sig som mottagare av stöd och tjänster, utan istället formar sina livsprojekt baserat på andra visioner, mål och värderingar?
Författarna har lång erfarenhet av praktiskt arbete, och deras forskning fokuserar på de villkor som finns för arbete med individer med intellektuell funktionsnedsättning. I denna bok placeras dessa erfarenheter och villkor inom en större samhällelig och välfärdspolitisk ram.
Boken riktar sig till studenter inom samhällsvetenskap, beteendevetenskap och vårdvetenskap, men även till yrkesverksamma inom välfärdssektorn och andra som är intresserade av frågor om intellektuell funktionsnedsättning.
Denna tredje utgåva har genomgått en betydande revision, baserad på ny lagstiftning och aktuell forskning. Den inkluderar också ett nytt kapitel om centrala utmaningar för yrkesverksamma som jobbar med individer med intellektuell funktionsnedsättning. Sedan första utgåvan har benämningen av målgruppen förändrats, vilket har lett till att denna upplaga har en ny titel.
Valfrihet, självbestämmande och personlig frihet är centrala begrepp inom svensk välfärdspolitik.
Principen om att individen ska ha rätt att bestämma över sitt eget liv har lett till att politiken kring funktionshinder alltmer har börjat betona individens rätt att påverka förutsättningarna för stöd och hjälp. Men vad händer när personer med funktionsnedsättningar inte främst identifierar sig som mottagare av stöd och tjänster, utan istället formar sina livsprojekt baserat på andra visioner, mål och värderingar?
Författarna har lång erfarenhet av praktiskt arbete, och deras forskning fokuserar på de villkor som finns för arbete med individer med intellektuell funktionsnedsättning. I denna bok placeras dessa erfarenheter och villkor inom en större samhällelig och välfärdspolitisk ram.
Boken riktar sig till studenter inom samhällsvetenskap, beteendevetenskap och vårdvetenskap, men även till yrkesverksamma inom välfärdssektorn och andra som är intresserade av frågor om intellektuell funktionsnedsättning.