spara 54%
5+ säljare
Skolans möte med nyanlända Upplaga 1
Kunskap och medvetenhet om hur skolan på bästa sätt tar till vara elevernas olikheter är viktigt för alla som arbetar i skolan. Skolans möte med nyanlända beskriver hur vi kan utveckla mottagande och undervisning av nyanlända. Vad innebär det att möta nyanlända elever? Hur ser sammanhang och betingelser ut för en lyckad undervisning och inkludering? Hur kan arbetet med nyanlända enligt vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet utvecklas?
Boken vänder sig till lärarutbildningar på alla nivåer inom den obligatoriska skolan och gymnasiet, dvs. till lärarstudenter och lärarutbildare. Den lämpar sig också väl för fortbildning av lärare, skolledare, annan skolpersonal, skolhuvudmän, politiker och beslutsfattare.
Alla som möter nyanlända eller intresserar sig för hur vi kan utveckla skolverksamheten kring nyanlända kan få inspiration av innehållet.
Om författarna
Pirjo Lahdenperä är professor i pedagogik med inriktning mot styrning och ledning vid Mälardalens högskola. Eva Sundgren är professor i svenska språket med inriktning mot sociolingvistik vid Mälardalens högskola.
Sagt om boken
"Sammantaget är boken ett välkommet tillskott när det gäller litteratur inom ämnesområdet. Det behövs mer kunskap bland skolledare, lärare och lärarstuderande för att kunna möta nyanlända elever på bästa möjliga sätt. I boken varvas teori och praktiska exempel. Praktikfallen och exemplen bidrar till att förtydliga teorierna. Boken uppmuntrar till ökad användning av interkulturell pedagogik i skolans undervisning generellt sett." BTJ-häftet nr 22, 2016, Lektör: Elisabeth Sörhuus.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2016
ISBN: 9789147122196
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 245 st
Kunskap och medvetenhet om hur skolan på bästa sätt tar till vara elevernas olikheter är viktigt för alla som arbetar i skolan. Skolans möte med nyanlända beskriver hur vi kan utveckla mottagande och undervisning av nyanlända. Vad innebär det att möta nyanlända elever? Hur ser sammanhang och betingelser ut för en lyckad undervisning och inkludering? Hur kan arbetet med nyanlända enligt vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet utvecklas?
Boken vänder sig till lärarutbildningar på alla nivåer inom den obligatoriska skolan och gymnasiet, dvs. till lärarstudenter och lärarutbildare. Den lämpar sig också väl för fortbildning av lärare, skolledare, annan skolpersonal, skolhuvudmän, politiker och beslutsfattare.
Alla som möter nyanlända eller intresserar sig för hur vi kan utveckla skolverksamheten kring nyanlända kan få inspiration av innehållet.
Om författarna
Pirjo Lahdenperä är professor i pedagogik med inriktning mot styrning och ledning vid Mälardalens högskola. Eva Sundgren är professor i svenska språket med inriktning mot sociolingvistik vid Mälardalens högskola.
Sagt om boken
"Sammantaget är boken ett välkommet tillskott när det gäller litteratur inom ämnesområdet. Det behövs mer kunskap bland skolledare, lärare och lärarstuderande för att kunna möta nyanlända elever på bästa möjliga sätt. I boken varvas teori och praktiska exempel. Praktikfallen och exemplen bidrar till att förtydliga teorierna. Boken uppmuntrar till ökad användning av interkulturell pedagogik i skolans undervisning generellt sett." BTJ-häftet nr 22, 2016, Lektör: Elisabeth Sörhuus.
185 kr395 krSpara 210 kr (54%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.