Barn, barndom och samhälle - svensk utbildningshistoria Upplaga 1
"Barn, barndom och samhälle. Svensk utbildningshistoria" fokuserar på skolor och deras invånare: elever, studenter och lärare i huvudsak, men även andra intressenter som skolpolitiker och debattörer. Dessutom tar boken upp de breda samhällsförändringar som ägt rum från det sena 1500-talet till nutid. Skolans historia har formats av en rad parallella transformationsprocesser: utvecklingen av klassamhället och demokratin, förändrade uppfattningar om samhällets behov av kvalifikationer och medborgarskapskrav, nya vetenskapliga upptäckter om barn och uppväxtförhållanden samt förändringar inom lärarprofessionen.
I och med detta är denna bok även en studie av barn och barndomens historia, om synen på barns kulturella och sociala position samt om normer och avvikelser. Den behandlar även hur en obligatorisk skola bör utformas för att den ska vara tillgänglig för alla barn, men samtidigt tillgodose varje barns unika potential.
Boken söker svar på flera viktiga frågor, som:
- Varför anses utbildning i skolor vara både en skyldighet och en möjlighet?
- Hur påverkas och påverkar skolan välfärdsstatens utveckling?
Det är dessa historier som boken avser att berätta.
"Barn, barndom och samhälle. Svensk utbildningshistoria" fokuserar på skolor och deras invånare: elever, studenter och lärare i huvudsak, men även andra intressenter som skolpolitiker och debattörer. Dessutom tar boken upp de breda samhällsförändringar som ägt rum från det sena 1500-talet till nutid. Skolans historia har formats av en rad parallella transformationsprocesser: utvecklingen av klassamhället och demokratin, förändrade uppfattningar om samhällets behov av kvalifikationer och medborgarskapskrav, nya vetenskapliga upptäckter om barn och uppväxtförhållanden samt förändringar inom lärarprofessionen.
I och med detta är denna bok även en studie av barn och barndomens historia, om synen på barns kulturella och sociala position samt om normer och avvikelser. Den behandlar även hur en obligatorisk skola bör utformas för att den ska vara tillgänglig för alla barn, men samtidigt tillgodose varje barns unika potential.
Boken söker svar på flera viktiga frågor, som:
- Varför anses utbildning i skolor vara både en skyldighet och en möjlighet?
- Hur påverkas och påverkar skolan välfärdsstatens utveckling?
Det är dessa historier som boken avser att berätta.