Högläsning - didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling Upplaga 1
Barns muntliga språkförmåga bildar basen för deras utveckling inom läsning och skrivning. Det är därför avgörande att denna förmåga stimuleras på ett sätt som framkallar nyfikenhet, inspirerar till engagerade samtal och erbjuder meningsfulla lärtillfällen. Högläsning, som aktivitet, har en enorm potential att stödja och förstärka barns språk-, läs- och skrivutveckling.
Boken ger en översikt av vetenskapligt underbyggda metoder som främjar en varierad och språkstimulerande didaktik kopplat till högläsning. Genom en rad praktiska exempel och insiktsfulla didaktiska resonemang framställer författaren högläsning som ett effektivt pedagogiskt verktyg. Den går även igenom hur en genomtänkt session av högläsning kan struktureras.
"Högläsning – didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling" riktar sig särskilt till både blivande och verksamma förskollärare samt lärare i förskoleklass och de inledande åren av grundskolan.
Barns muntliga språkförmåga bildar basen för deras utveckling inom läsning och skrivning. Det är därför avgörande att denna förmåga stimuleras på ett sätt som framkallar nyfikenhet, inspirerar till engagerade samtal och erbjuder meningsfulla lärtillfällen. Högläsning, som aktivitet, har en enorm potential att stödja och förstärka barns språk-, läs- och skrivutveckling.
Boken ger en översikt av vetenskapligt underbyggda metoder som främjar en varierad och språkstimulerande didaktik kopplat till högläsning. Genom en rad praktiska exempel och insiktsfulla didaktiska resonemang framställer författaren högläsning som ett effektivt pedagogiskt verktyg. Den går även igenom hur en genomtänkt session av högläsning kan struktureras.
"Högläsning – didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling" riktar sig särskilt till både blivande och verksamma förskollärare samt lärare i förskoleklass och de inledande åren av grundskolan.