Barns muntliga språkförmåga bildar basen för deras utveckling inom läsning och skrivning. Det är därför avgörande att denna förmåga stimuleras på ett sätt som framkallar nyfikenhet, inspirerar till engagerade samtal och erbjuder meningsfulla lärtillfällen. Högläsning, som aktivitet, har en enorm potential att stödja och förstärka barns språk-, läs- och skrivutveckling.
Boken ger en översikt av vetenskapligt underbyggda metoder som främjar en varierad och språkstimulerande didaktik kopplat till högläsning. Genom en rad praktiska exempel och insiktsfulla didaktiska resonemang framställer författaren högläsning som ett effektivt pedagogiskt verktyg. Den går även igenom hur en genomtänkt session av högläsning kan struktureras.
"Högläsning – didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling" riktar sig särskilt till både blivande och verksamma förskollärare samt lärare i förskoleklass och de inledande åren av grundskolan.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker
I mars 2021 släpptes boken Högläsning - didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling skriven av Tarja Alatalo, Tarja Alatalo. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 136 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.
Köp boken Högläsning - didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling på Studentapan och spara pengar.
Harvard
Oxford
APA
Vancouver
Baserat på 6 recensioner från verifierade användare
4.8 (6)
6 recensioner
Maria
Järvsö
Mkt bra bok som tar upp allt inom högläsning, läs och skrivutveckling.
Frida
Överkalix
Relevant för min utbildning till grundlärare F-3
Lina
Umeå
Otroligt läsvärd bok, mycket tips om hur en lässtund som mest kan gynna barnens inlärning
Elin
Kalix
Boken var mycket givande och hade bra idéer.
Frida
Sorsele
Mycket bra bok som ger en övergripande inblick i vikten av högläsning i barns tidiga lärande!
Hanna
Gammelstad
Boken där relevant för kursen/utbildningen