Matematikdidaktik i förskolan : att utveckla lekfulla, matematiska barn Upplaga 2
Vad innebär matematik i förskolekontext? Hur kan vi stimulera barns intresse för matematik? I denna bok illustrerar författarna hur man kan ta avstamp i det som barnen redan behärskar och utifrån det arbeta med matematiska aspekter i förskolan.
Boken presenterar ett unikt perspektiv på matematikdidaktik i förskolan, där fokus ligger på barnet och lekens betydelse. Författarna granskar de matematiska målen i förskolans läroplan genom linsen av Alan Bishops sex kulturhistoriska matematiska aktiviteter: att leka, förklara, lokalisera, designa, mäta och räkna. Dessa aktiviteter illustrerar hur matematik formas och tillämpas i alla mänskliga kulturer. Genom att förstå hur dessa aktiviteter fungerar kan man förverkliga de matematiska målen i förskolans läroplan och på samma gång främja lekfulla, matematikintresserade barn.
Denna reviderade utgåva har uppdaterats i enlighet med den nya läroplanen för förskolan (Lpfö 18). Boken inkluderar flera nya exempel, en mer explicit diskussion kring undervisningsbegreppet, samt en stärkt fokus på flerspråkighet i förskolan.
Författarna till denna bok har under många år gemensamt genomfört forskning med fokus på matematik i förskolan och dess olika dimensioner. Författarna är aktiva inom förskollärarprogrammet och andra lärarutbildningar vid olika utbildningsinstitutioner i Sverige och Norge. De har även bidragit till utformningen av material för "matematiklyftet" för förskola och förskoleklass.
Vad innebär matematik i förskolekontext? Hur kan vi stimulera barns intresse för matematik? I denna bok illustrerar författarna hur man kan ta avstamp i det som barnen redan behärskar och utifrån det arbeta med matematiska aspekter i förskolan.
Boken presenterar ett unikt perspektiv på matematikdidaktik i förskolan, där fokus ligger på barnet och lekens betydelse. Författarna granskar de matematiska målen i förskolans läroplan genom linsen av Alan Bishops sex kulturhistoriska matematiska aktiviteter: att leka, förklara, lokalisera, designa, mäta och räkna. Dessa aktiviteter illustrerar hur matematik formas och tillämpas i alla mänskliga kulturer. Genom att förstå hur dessa aktiviteter fungerar kan man förverkliga de matematiska målen i förskolans läroplan och på samma gång främja lekfulla, matematikintresserade barn.
Denna reviderade utgåva har uppdaterats i enlighet med den nya läroplanen för förskolan (Lpfö 18). Boken inkluderar flera nya exempel, en mer explicit diskussion kring undervisningsbegreppet, samt en stärkt fokus på flerspråkighet i förskolan.
Författarna till denna bok har under många år gemensamt genomfört forskning med fokus på matematik i förskolan och dess olika dimensioner. Författarna är aktiva inom förskollärarprogrammet och andra lärarutbildningar vid olika utbildningsinstitutioner i Sverige och Norge. De har även bidragit till utformningen av material för "matematiklyftet" för förskola och förskoleklass.