5+ säljare
Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola Upplaga 1
Hur får man tvååringarna i förskolan att godvilligt turas om med leksaksapan det vill säga, att känna sina egna behov och förstå andras? Är kamratmedling alltid bra? Hur undviker man att strida med sina kollegor om vems kompetens som är störst? Dessa frågor får du svar på i denna antologi. De forskare och pedagoger som medverkar i Låt oss tvista igen! om konflikthantering i förskolan och skolan, är eniga om att konflikter, vare sig de uppstår i förskolan, i fritidshemmet, i skolan eller i arbetslaget, kan få goda lösningar. Konstruktivt hanterade motsättningar kan utmynna i utveckling. Men det går inte utan vidare. Det duger inte, att som lärarutbildningen hittills gjort, lämna över till lärarna själva att fundera ut hur tvister ska lösas. Därför har vi samlat aktuell teoretisk och praktisk kunskap om hur konflikter kan förebyggas och hanteras. Några av bokens reportage och vetenskapliga artiklar är tidigare publicerade i Pedagogiska magasinets tema Konflikt, passion och kollision från 2008, andra är helt nyskrivna. Antologin vänder sig till yrkesverksamma förskollärare, frtitidspedagoger, lärare, lärarstuderande, lärarutbildare och alla andra som vill bli bättre på att hantera konflikter. I antologin medverkar: Ylva Elvin-Nowak, fil dr i psykologi och utvecklingskonsult Synöve Faldalen, pedagog Gunilla Granath, journalist och forskare i pedagogik Ilse Hakvoort, universitetslektor i pedagogik Ingela Kolfjord, rättssociolog och docent i socialt arbete Katta Nordenfalk, journalist Mimmi Palm, journalist Sven Rosell, journalist Heléne Thomsson, fil dr i psykologi och utvecklingskonsult Robert Thornberg, universitetslektor i pedagogik Christina Thors, journalist Innehåll: Förord Medverkande Våga vara i det obehagliga/Gunilla Granath Bara bråk? Bygg en pyramid!/Ilse Hakvoort Barn medlar på barns språk/Christina Thors Vem löser bråket skolan eller polisen?/Ingela Kolfjord ... och alla krig var slut/Mimmi Palm Människors mål kan var oförenligt utan att de själva är det/Synøve Faldalen Grunden till fred läggs i förskolan /Sven Rosell Vilken fostransstil har jag som lärare?/Robert Thornberg Nattvarden och karikatyren läraren som gillade konflikter/Mimmi Palm En spegel av barnens känslor Sonja i soffan /Mimmi Palm Vad spännande att det blev så knasigt/Christina Thors Ska du låta dig tystas?/Ylva Elvin-Nowak&Heléne Thomsson Se människan/Katta Nordenfalk Redaktör: Mimmi Palm I boken finns ett tiotal illustrationer på verk av Antohy Gormley, samt foto av Nattvarden, Ecco Homo av Elisabeth Ohlson Wallin.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2010
ISBN: 9789197761567
Förlag: Lärarförbundets förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 118 st
Hur får man tvååringarna i förskolan att godvilligt turas om med leksaksapan det vill säga, att känna sina egna behov och förstå andras? Är kamratmedling alltid bra? Hur undviker man att strida med sina kollegor om vems kompetens som är störst? Dessa frågor får du svar på i denna antologi. De forskare och pedagoger som medverkar i Låt oss tvista igen! om konflikthantering i förskolan och skolan, är eniga om att konflikter, vare sig de uppstår i förskolan, i fritidshemmet, i skolan eller i arbetslaget, kan få goda lösningar. Konstruktivt hanterade motsättningar kan utmynna i utveckling. Men det går inte utan vidare. Det duger inte, att som lärarutbildningen hittills gjort, lämna över till lärarna själva att fundera ut hur tvister ska lösas. Därför har vi samlat aktuell teoretisk och praktisk kunskap om hur konflikter kan förebyggas och hanteras. Några av bokens reportage och vetenskapliga artiklar är tidigare publicerade i Pedagogiska magasinets tema Konflikt, passion och kollision från 2008, andra är helt nyskrivna. Antologin vänder sig till yrkesverksamma förskollärare, frtitidspedagoger, lärare, lärarstuderande, lärarutbildare och alla andra som vill bli bättre på att hantera konflikter. I antologin medverkar: Ylva Elvin-Nowak, fil dr i psykologi och utvecklingskonsult Synöve Faldalen, pedagog Gunilla Granath, journalist och forskare i pedagogik Ilse Hakvoort, universitetslektor i pedagogik Ingela Kolfjord, rättssociolog och docent i socialt arbete Katta Nordenfalk, journalist Mimmi Palm, journalist Sven Rosell, journalist Heléne Thomsson, fil dr i psykologi och utvecklingskonsult Robert Thornberg, universitetslektor i pedagogik Christina Thors, journalist Innehåll: Förord Medverkande Våga vara i det obehagliga/Gunilla Granath Bara bråk? Bygg en pyramid!/Ilse Hakvoort Barn medlar på barns språk/Christina Thors Vem löser bråket skolan eller polisen?/Ingela Kolfjord ... och alla krig var slut/Mimmi Palm Människors mål kan var oförenligt utan att de själva är det/Synøve Faldalen Grunden till fred läggs i förskolan /Sven Rosell Vilken fostransstil har jag som lärare?/Robert Thornberg Nattvarden och karikatyren läraren som gillade konflikter/Mimmi Palm En spegel av barnens känslor Sonja i soffan /Mimmi Palm Vad spännande att det blev så knasigt/Christina Thors Ska du låta dig tystas?/Ylva Elvin-Nowak&Heléne Thomsson Se människan/Katta Nordenfalk Redaktör: Mimmi Palm I boken finns ett tiotal illustrationer på verk av Antohy Gormley, samt foto av Nattvarden, Ecco Homo av Elisabeth Ohlson Wallin.
85 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.