Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan; Mirella Forsberg Ahlcrona; 2012
Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan; Mirella Forsberg Ahlcrona; 2012

Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan Upplaga 1

av Mirella Forsberg Ahlcrona

4.6 (13)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2012
  • ISBN: 9789144068664
  • Sidor: 132 st
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Den här boken handlar om hur hand-, stav- och tråddockor kan användas som redskap i förskolebarns och skolbarns språkliga och kommunikativa utveckling. Framställningen har en tydlig sociokulturell teoretisk grund där Vygotskijs begrepp ”den närmaste utvecklingszonen” levandegörs i praktiska exempel. Även om handdockor och dockteater framför allt kopplas samman med förskolans värld, ger boken en bred bas där också skolan som arena för dockor beskrivs. Författaren beskriver och exemplifierar läs- och skrivprocessen som hon själv har arbetat med i skolan. Förutom den kommunikativa dialogens betydelse för barns arbete med dockor, redogör författaren dessutom för hur en hel föreställning skapas från manus till genomförande, utifrån barns egna berättelser. En annan del av boken beskriver arbetet med en dockutställning med formdockor som en grupp barn har tillverkat. Men, kanske det allra viktigaste är att dockan kan användas som redskap för kommunikation och skapande och utveckling av ”konst” och kunskap. Boken avslutas med en diskussion om skapande och kunskapande som båda möts i dockan och den kommunikation som den ger upphov till. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola och grundskolans tidiga år. Den lämpar sig också som kurslitteratur i estetiska utbildningar som dramapedagogik och bild.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan (2012)

I januari 2012 släpptes boken Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan skriven av Mirella Forsberg Ahlcrona. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 132 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.

Köp boken Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan på Studentapan och spara uppåt 31% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Referera till Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan (Upplaga 1)

Harvard

Ahlcrona, M. F. (2012). Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan. 1:a uppl. Studentlitteratur AB.

Oxford

Ahlcrona, Mirella Forsberg, Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan, 1 uppl. (Studentlitteratur AB, 2012).

APA

Ahlcrona, M. F. (2012). Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan (1:a uppl.). Studentlitteratur AB.

Vancouver

Ahlcrona MF. Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan. 1:a uppl. Studentlitteratur AB; 2012.

Köp boken

259 kr
377 kr