Formulera : bild och projekt i förskolan Upplaga 1
"Formulera: bild och projekt i förskolan" är en bok som behandlar konst, vardagsliv och projektbaserat lärande inom förskolans ram. Boken fokuserar på en utforskande metodik, där barnens idéer och intressen bildar grunden för projekten som naturligt utvecklas och flätas samman. Den tar oss med till arbetsrummet, där en mångfald av tankar och uttrycksformer samverkar med läroplanens olika kunskapsfält.
Författaren skildrar arbetet med både yngre och äldre barn, samt deras kreativa arbete med teckning, målning och lerarbete. Barnens bildskapande illustreras genom projekt som präglas av tvärvetenskaplighet och poetiska överväganden. Boken innefattar dessutom praktiska kunskaper om färglära, olika tekniker, materialval, och arbete med bilder, samt överväganden kring metoder.
Denna inspirerande och bildintensiva bok riktar sig till aktiva yrkesverksamma inom förskolan samt till presumtiva förskollärare och fritidspedagoger.
Sagt om boken
"[...] Boken innehåller många inspirerande exempel från förskolor där man arbetar med bild och projekt, allt är rikligt illustrerat med fotografier, barnteckningar och personalens anteckningar. Här finns kapitel om teckning, målning och arbete med lera. Författaren ger råd om hur man kan inreda lokaler samt förberedelse, metodik och genomförande av arbete med olika tekniker. Furness beskriver projekt inom skilda områden såsom fysik, bakning och biologi. Formulera är en mycket väl genomarbetad och vacker bok med trevlig layout som visar meningsfulla bildprojekt för barn mellan ett och fem år. Den vänder sig till redan verksamma och blivande pedagoger i förskolan." Marianne Ericsson, BTJ nr 7, 2017.
"Formulera: bild och projekt i förskolan" är en bok som behandlar konst, vardagsliv och projektbaserat lärande inom förskolans ram. Boken fokuserar på en utforskande metodik, där barnens idéer och intressen bildar grunden för projekten som naturligt utvecklas och flätas samman. Den tar oss med till arbetsrummet, där en mångfald av tankar och uttrycksformer samverkar med läroplanens olika kunskapsfält.
Författaren skildrar arbetet med både yngre och äldre barn, samt deras kreativa arbete med teckning, målning och lerarbete. Barnens bildskapande illustreras genom projekt som präglas av tvärvetenskaplighet och poetiska överväganden. Boken innefattar dessutom praktiska kunskaper om färglära, olika tekniker, materialval, och arbete med bilder, samt överväganden kring metoder.
Denna inspirerande och bildintensiva bok riktar sig till aktiva yrkesverksamma inom förskolan samt till presumtiva förskollärare och fritidspedagoger.
Sagt om boken
"[...] Boken innehåller många inspirerande exempel från förskolor där man arbetar med bild och projekt, allt är rikligt illustrerat med fotografier, barnteckningar och personalens anteckningar. Här finns kapitel om teckning, målning och arbete med lera. Författaren ger råd om hur man kan inreda lokaler samt förberedelse, metodik och genomförande av arbete med olika tekniker. Furness beskriver projekt inom skilda områden såsom fysik, bakning och biologi. Formulera är en mycket väl genomarbetad och vacker bok med trevlig layout som visar meningsfulla bildprojekt för barn mellan ett och fem år. Den vänder sig till redan verksamma och blivande pedagoger i förskolan." Marianne Ericsson, BTJ nr 7, 2017.