Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskap i didaktisk belysning Upplaga 2
Vad händer när vatten fryser till is? Hur övervintrar bin? När dör en morot? Vad behövs för att ett frö ska gro? Dessa och andra till synes enkla frågor leder i boken Vägar till naturvetenskapens värld – ämneskunskap i didaktisk belysning in på de stora frågorna om allt liv på vår jord, om biologisk mångfald, ekologi och hållbar utveckling.
Bokens författare börjar med att utforska de små atomerna, fortsätter med cellen och livsvillkoren för olika livsformer, och avslutar med ekosystemen och våra mänskliga samhällen. Deras utgångspunkt är övertygelsen om att naturvetenskapligt ämnesinnehåll ska integreras med didaktiska frågor.
Den didaktiska belysningen är inspirerad av variationsteorin, en teori om lärande som betonar att variation är en förutsättning för att urskilja saker i vår omvärld. Fokus ligger här på ”lärandets objekt” – vad eleverna förväntas lära sig, hur detta lärande möjliggörs och vad de faktiskt lär sig.
Boken är främst avsedd som kurslitteratur inom lärarutbildningen och grundläggande fortbildningar för förskollärare och lärare. Den kan även användas i olika barnledarutbildningar inom natur- och fritidssektorn. Även lärare som vill bredda sina kunskaper i ämnet kan ha stor glädje av boken.
Denna andra upplaga har utökats med två nya kapitel: ett grundläggande kapitel om fysik och ett om rymden.
Sagt om boken
"Vägar till naturvetenskapens värld är skriven av fyra lektorer vid Luleå tekniska universitet och en professor emeritus vid Högskolan Kristianstad. Samtliga med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnena, didaktik eller lärande. Denna andra upplaga av boken har kompletterats med två nya kapitel: ett grundläggande från fysikens område och ett om rymden. Boken är främst avsedd att användas som kurslitteratur inom lärarutbildningen för grundskolans tidigare år och grundläggande fortbildningar för förskollärare och lärare. Tanken med boken är att erbjuda möjlighet att utveckla ämneskunskaper samtidigt som didaktisk forskning och teorier om lärande finns med i samtliga kapitel. Fokus i de didaktiska avsnitten ligger på vad eleverna förväntas lära sig, hur lärandet görs möjligt och vad eleverna sedan faktiskt lär sig. Med styrdokumentens delvis nya krav på ämnesinnehåll inom exempelvis de naturvetenskapliga ämnena fyller denna gedigna bok en funktion."
BTJ-häftet nr 19, 2015
Lektör Marianne Petrén
Vad händer när vatten fryser till is? Hur övervintrar bin? När dör en morot? Vad behövs för att ett frö ska gro? Dessa och andra till synes enkla frågor leder i boken Vägar till naturvetenskapens värld – ämneskunskap i didaktisk belysning in på de stora frågorna om allt liv på vår jord, om biologisk mångfald, ekologi och hållbar utveckling.
Bokens författare börjar med att utforska de små atomerna, fortsätter med cellen och livsvillkoren för olika livsformer, och avslutar med ekosystemen och våra mänskliga samhällen. Deras utgångspunkt är övertygelsen om att naturvetenskapligt ämnesinnehåll ska integreras med didaktiska frågor.
Den didaktiska belysningen är inspirerad av variationsteorin, en teori om lärande som betonar att variation är en förutsättning för att urskilja saker i vår omvärld. Fokus ligger här på ”lärandets objekt” – vad eleverna förväntas lära sig, hur detta lärande möjliggörs och vad de faktiskt lär sig.
Boken är främst avsedd som kurslitteratur inom lärarutbildningen och grundläggande fortbildningar för förskollärare och lärare. Den kan även användas i olika barnledarutbildningar inom natur- och fritidssektorn. Även lärare som vill bredda sina kunskaper i ämnet kan ha stor glädje av boken.
Denna andra upplaga har utökats med två nya kapitel: ett grundläggande kapitel om fysik och ett om rymden.
Sagt om boken
"Vägar till naturvetenskapens värld är skriven av fyra lektorer vid Luleå tekniska universitet och en professor emeritus vid Högskolan Kristianstad. Samtliga med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnena, didaktik eller lärande. Denna andra upplaga av boken har kompletterats med två nya kapitel: ett grundläggande från fysikens område och ett om rymden. Boken är främst avsedd att användas som kurslitteratur inom lärarutbildningen för grundskolans tidigare år och grundläggande fortbildningar för förskollärare och lärare. Tanken med boken är att erbjuda möjlighet att utveckla ämneskunskaper samtidigt som didaktisk forskning och teorier om lärande finns med i samtliga kapitel. Fokus i de didaktiska avsnitten ligger på vad eleverna förväntas lära sig, hur lärandet görs möjligt och vad eleverna sedan faktiskt lär sig. Med styrdokumentens delvis nya krav på ämnesinnehåll inom exempelvis de naturvetenskapliga ämnena fyller denna gedigna bok en funktion."
BTJ-häftet nr 19, 2015
Lektör Marianne Petrén