Bild, konst och medier för yngre barn : Kulturella redskap och pedagogiska perspektiv Upplaga 1
"Bild, konst och medier för yngre barn" utforskar pedagogiska utmaningar av att respektera barns synpunkter samtidigt som de utmanas på lämpliga tillfällen, vilket möjliggör utvidgad inlärning om olika skapande uttryck och den visuella kultur de ingår i. För att barn idag ska erhålla visuell läskunnighet är lika väsentligt som att de utvecklar verbal och skriftlig kompetens.
Denna samling texter strävar efter att tillhandahålla kulturella verktyg och pedagogiska infallsvinklar för att stödja arbete med bild och konst inom förskolan, men även på fritidshem och under skolans första år. Pedagogiskt arbete med bild, konst och medier omfattar diverse dimensioner – sociala, kunskapsmässiga, kommunikativa och konstnärliga. Vi anser att alla dessa komponenter är värdefulla, och det är avgörande att ingen av dessa aspekter blir förbisett. Den senare tids fokus på visuellt lärande, visuell kultur, estetiska läroprocesser samt att lära om, inom, genom och med konst behöver vidare diskussion i förhållande till yngre barn. Genom att använda exempel från en mängd projekt och aktiviteter undersöker vi hur arbete med bild i vid bemärkelse kan vara lekfullt, meningsfullt, lärande och samtidigt innebära utmaningar.
"Bild, konst och medier för yngre barn" utforskar pedagogiska utmaningar av att respektera barns synpunkter samtidigt som de utmanas på lämpliga tillfällen, vilket möjliggör utvidgad inlärning om olika skapande uttryck och den visuella kultur de ingår i. För att barn idag ska erhålla visuell läskunnighet är lika väsentligt som att de utvecklar verbal och skriftlig kompetens.
Denna samling texter strävar efter att tillhandahålla kulturella verktyg och pedagogiska infallsvinklar för att stödja arbete med bild och konst inom förskolan, men även på fritidshem och under skolans första år. Pedagogiskt arbete med bild, konst och medier omfattar diverse dimensioner – sociala, kunskapsmässiga, kommunikativa och konstnärliga. Vi anser att alla dessa komponenter är värdefulla, och det är avgörande att ingen av dessa aspekter blir förbisett. Den senare tids fokus på visuellt lärande, visuell kultur, estetiska läroprocesser samt att lära om, inom, genom och med konst behöver vidare diskussion i förhållande till yngre barn. Genom att använda exempel från en mängd projekt och aktiviteter undersöker vi hur arbete med bild i vid bemärkelse kan vara lekfullt, meningsfullt, lärande och samtidigt innebära utmaningar.