Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete Upplaga 2
Denna andra upplaga av “Lyssnandets pedagogik” introducerar en helt ny sektion som fokuserar på hur lyssnandets pedagogik kan tillämpas med yngre barn. I två kapitel utforskar Ann Åberg ett projektarbete på en avdelning för yngre barn, där pedagogerna anpassar sitt lyssnande till barnens egna prioriteringar och sätt att förstå världen.
Mer information om boken:
I “Lyssnandets pedagogik” delar Ann Åberg med sig av sin resa att utveckla den pedagogiska praktiken på en förskola. Genom inspirerande exempel från sin egen vardag beskriver hon gruppens erfarenheter av förändringsarbetet. För att ge ett djupare teoretiskt perspektiv på dessa frågor har Hillevi Lenz Taguchi, lektor vid lärarhögskolan i Stockholm, bjudits in som gästförfattare. Tillsammans har de skapat en rikt illustrerad bok som elegant väver samman praktiska beskrivningar av vardagsarbetet med teoretiska resonemang.
Boken riktar sig till både blivande och yrkesverksamma förskollärare och erbjuder en kombination av konkreta exempel och teoretisk insikt. Med verklighetsnära berättelser och ett fokus på lyssnandets betydelse inom pedagogiken, ger “Lyssnandets pedagogik” en värdefull guide för alla som arbetar med att forma en lyhörd och engagerande lärandemiljö.
Sagt om boken
[...] "En ny upplaga är mycket välkommen, särskilt med ett perspektiv som rymmer de yngsta barnen. Boken är rikt illustrerad och avslutas med en litteraturlista."
Ulf Malmqvist, lektör, BTJ-häftet nr 17, 2018.
Denna andra upplaga av “Lyssnandets pedagogik” introducerar en helt ny sektion som fokuserar på hur lyssnandets pedagogik kan tillämpas med yngre barn. I två kapitel utforskar Ann Åberg ett projektarbete på en avdelning för yngre barn, där pedagogerna anpassar sitt lyssnande till barnens egna prioriteringar och sätt att förstå världen.
Mer information om boken:
I “Lyssnandets pedagogik” delar Ann Åberg med sig av sin resa att utveckla den pedagogiska praktiken på en förskola. Genom inspirerande exempel från sin egen vardag beskriver hon gruppens erfarenheter av förändringsarbetet. För att ge ett djupare teoretiskt perspektiv på dessa frågor har Hillevi Lenz Taguchi, lektor vid lärarhögskolan i Stockholm, bjudits in som gästförfattare. Tillsammans har de skapat en rikt illustrerad bok som elegant väver samman praktiska beskrivningar av vardagsarbetet med teoretiska resonemang.
Boken riktar sig till både blivande och yrkesverksamma förskollärare och erbjuder en kombination av konkreta exempel och teoretisk insikt. Med verklighetsnära berättelser och ett fokus på lyssnandets betydelse inom pedagogiken, ger “Lyssnandets pedagogik” en värdefull guide för alla som arbetar med att forma en lyhörd och engagerande lärandemiljö.
Sagt om boken
[...] "En ny upplaga är mycket välkommen, särskilt med ett perspektiv som rymmer de yngsta barnen. Boken är rikt illustrerad och avslutas med en litteraturlista."
Ulf Malmqvist, lektör, BTJ-häftet nr 17, 2018.