Värdegrund i förskola-skola-fritidshem; Carl Eber Olivestam, Håkan Thorsén; 2022
spara 6%
1 säljare

Värdegrund i förskola-skola-fritidshem Upplaga 5

av Carl Eber Olivestam, Håkan Thorsén
DEL 1 – TEORI 1. Jag – en pedagog, en lärare, en skolledare ... 2. Några etiska grundbegrepp. 3. Värdegrundsförändringar i skola, fritidshem och förskola Värdegrundsförändringar i skolan. Värdegrundsförändringar i fritidshemmet.... Värdegrundsförändringar i förskolan 4. Aktuell värdegrund i skolan Värdegrunden ett tolkningsproblem.. Traditionsmotsättningar inom traditionerna Betygsreformer och betygsättning som värdegrundsmätare.. Värdegrunden i förskolans och skolans vardag .. 5. Värdegrundens värden .. Människovärde och människolivets okränkbarhet... Vilka har fullt människovärde? .... Vilka är de mänskliga rättigheterna? .... Argument för människovärdet Personlig frihet..... Förutsättningar för självbestämmande.. Begränsningar av individens självbestämmande.. Personlig integritet Värdegrundens krav på situationsanpassad tolkning Jämställdhet Solidaritet med svaga och utsatta ...... Hänsyn till miljön Relationen mellan värdegrundens olika värden . 6. Värdegrunden på förskolans och skolans arenor.. Vardagsetik – ett grundläggande perspektiv i skolan ... 7. Diskurser och resonemangsmoder Konsekvensetik som normativ resonemangsmodell... Argument för och emot konsekvensetik...... Konsekvensetisk tolkning av värdegrunden... Pliktetik som normativ resonemangsmodell... Argument för och emot pliktetik.... Pliktetisk tolkning av värdegrunden Sinnelagsetik som normativ resonemangsmodell Argument för och emot sinnelagsetik Sinnelagsetisk tolkning av värdegrunden .. Det nödvändiga valet.... Underlåtenhetsproblemet 8. Yrkesetik Etik för lärare och förskollärare....... Legitimation för lärare och förskollärare... Yrkesetikens framväxt...... Två yrkesetiska koder ... Lärarförbundets och Lärarnas riksförbunds yrkesetiska kod (2001) ... Yrkesetisk kod för medlemmar i Sveriges Skolledarförbund (1991). DEL 2 – TILLÄMPNING 9. Värdegrunden i förskolans och skolans vardag.. Värdegrunden med värden i fokus...... Värdegrunden med intressen i fokus...... Värdegrunden med regler i fokus 10. Värdegrunden i undervisning och lärarna Att undervisa är att välja – men Alla ska med i lärandeprocessen............ Värdegrunden i heta stolen................ Didaktisk rotation – en modell för undervisning om värdegrunden.... Etisk dagbok ............. Beslutsmodell för värdegrundande beslut............ Att göra det rätta ...... 11. Konfliktlösning och värdegrunden Förnuftsmodellen som konfliktlösningsmetod.......... Frigörande och förtryckande samtal.......... Toleransmodellen som konfliktlösningsmetod ... Maktutövningsmodell som konfliktlösning Referenser........
DEL 1 – TEORI 1. Jag – en pedagog, en lärare, en skolledare ... 2. Några etiska grundbegrepp. 3. Värdegrundsförändringar i skola, fritidshem och förskola Värdegrundsförändringar i skolan. Värdegrundsförändringar i fritidshemmet.... Värdegrundsförändringar i förskolan 4. Aktuell värdegrund i skolan Värdegrunden ett tolkningsproblem.. Traditionsmotsättningar inom traditionerna Betygsreformer och betygsättning som värdegrundsmätare.. Värdegrunden i förskolans och skolans vardag .. 5. Värdegrundens värden .. Människovärde och människolivets okränkbarhet... Vilka har fullt människovärde? .... Vilka är de mänskliga rättigheterna? .... Argument för människovärdet Personlig frihet..... Förutsättningar för självbestämmande.. Begränsningar av individens självbestämmande.. Personlig integritet Värdegrundens krav på situationsanpassad tolkning Jämställdhet Solidaritet med svaga och utsatta ...... Hänsyn till miljön Relationen mellan värdegrundens olika värden . 6. Värdegrunden på förskolans och skolans arenor.. Vardagsetik – ett grundläggande perspektiv i skolan ... 7. Diskurser och resonemangsmoder Konsekvensetik som normativ resonemangsmodell... Argument för och emot konsekvensetik...... Konsekvensetisk tolkning av värdegrunden... Pliktetik som normativ resonemangsmodell... Argument för och emot pliktetik.... Pliktetisk tolkning av värdegrunden Sinnelagsetik som normativ resonemangsmodell Argument för och emot sinnelagsetik Sinnelagsetisk tolkning av värdegrunden .. Det nödvändiga valet.... Underlåtenhetsproblemet 8. Yrkesetik Etik för lärare och förskollärare....... Legitimation för lärare och förskollärare... Yrkesetikens framväxt...... Två yrkesetiska koder ... Lärarförbundets och Lärarnas riksförbunds yrkesetiska kod (2001) ... Yrkesetisk kod för medlemmar i Sveriges Skolledarförbund (1991). DEL 2 – TILLÄMPNING 9. Värdegrunden i förskolans och skolans vardag.. Värdegrunden med värden i fokus...... Värdegrunden med intressen i fokus...... Värdegrunden med regler i fokus 10. Värdegrunden i undervisning och lärarna Att undervisa är att välja – men Alla ska med i lärandeprocessen............ Värdegrunden i heta stolen................ Didaktisk rotation – en modell för undervisning om värdegrunden.... Etisk dagbok ............. Beslutsmodell för värdegrundande beslut............ Att göra det rätta ...... 11. Konfliktlösning och värdegrunden Förnuftsmodellen som konfliktlösningsmetod.......... Frigörande och förtryckande samtal.......... Toleransmodellen som konfliktlösningsmetod ... Maktutövningsmodell som konfliktlösning Referenser........
Upplaga: 5e upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789186619169
Förlag: Remus
Format: Häftad
Språk: Svenska
5 upplagor
Upplaga 4 (2020)
från 159 kr
Upplaga 3 (2018)
från 115 kr
Upplaga 2 (2011)
från 125 kr
Upplaga 1 (2008)
från 105 kr
Visa alla upplagor
DEL 1 – TEORI 1. Jag – en pedagog, en lärare, en skolledare ... 2. Några etiska grundbegrepp. 3. Värdegrundsförändringar i skola, fritidshem och förskola Värdegrundsförändringar i skolan. Värdegrundsförändringar i fritidshemmet.... Värdegrundsförändringar i förskolan 4. Aktuell värdegrund i skolan Värdegrunden ett tolkningsproblem.. Traditionsmotsättningar inom traditionerna Betygsreformer och betygsättning som värdegrundsmätare.. Värdegrunden i förskolans och skolans vardag .. 5. Värdegrundens värden .. Människovärde och människolivets okränkbarhet... Vilka har fullt människovärde? .... Vilka är de mänskliga rättigheterna? .... Argument för människovärdet Personlig frihet..... Förutsättningar för självbestämmande.. Begränsningar av individens självbestämmande.. Personlig integritet Värdegrundens krav på situationsanpassad tolkning Jämställdhet Solidaritet med svaga och utsatta ...... Hänsyn till miljön Relationen mellan värdegrundens olika värden . 6. Värdegrunden på förskolans och skolans arenor.. Vardagsetik – ett grundläggande perspektiv i skolan ... 7. Diskurser och resonemangsmoder Konsekvensetik som normativ resonemangsmodell... Argument för och emot konsekvensetik...... Konsekvensetisk tolkning av värdegrunden... Pliktetik som normativ resonemangsmodell... Argument för och emot pliktetik.... Pliktetisk tolkning av värdegrunden Sinnelagsetik som normativ resonemangsmodell Argument för och emot sinnelagsetik Sinnelagsetisk tolkning av värdegrunden .. Det nödvändiga valet.... Underlåtenhetsproblemet 8. Yrkesetik Etik för lärare och förskollärare....... Legitimation för lärare och förskollärare... Yrkesetikens framväxt...... Två yrkesetiska koder ... Lärarförbundets och Lärarnas riksförbunds yrkesetiska kod (2001) ... Yrkesetisk kod för medlemmar i Sveriges Skolledarförbund (1991). DEL 2 – TILLÄMPNING 9. Värdegrunden i förskolans och skolans vardag.. Värdegrunden med värden i fokus...... Värdegrunden med intressen i fokus...... Värdegrunden med regler i fokus 10. Värdegrunden i undervisning och lärarna Att undervisa är att välja – men Alla ska med i lärandeprocessen............ Värdegrunden i heta stolen................ Didaktisk rotation – en modell för undervisning om värdegrunden.... Etisk dagbok ............. Beslutsmodell för värdegrundande beslut............ Att göra det rätta ...... 11. Konfliktlösning och värdegrunden Förnuftsmodellen som konfliktlösningsmetod.......... Frigörande och förtryckande samtal.......... Toleransmodellen som konfliktlösningsmetod ... Maktutövningsmodell som konfliktlösning Referenser........
DEL 1 – TEORI 1. Jag – en pedagog, en lärare, en skolledare ... 2. Några etiska grundbegrepp. 3. Värdegrundsförändringar i skola, fritidshem och förskola Värdegrundsförändringar i skolan. Värdegrundsförändringar i fritidshemmet.... Värdegrundsförändringar i förskolan 4. Aktuell värdegrund i skolan Värdegrunden ett tolkningsproblem.. Traditionsmotsättningar inom traditionerna Betygsreformer och betygsättning som värdegrundsmätare.. Värdegrunden i förskolans och skolans vardag .. 5. Värdegrundens värden .. Människovärde och människolivets okränkbarhet... Vilka har fullt människovärde? .... Vilka är de mänskliga rättigheterna? .... Argument för människovärdet Personlig frihet..... Förutsättningar för självbestämmande.. Begränsningar av individens självbestämmande.. Personlig integritet Värdegrundens krav på situationsanpassad tolkning Jämställdhet Solidaritet med svaga och utsatta ...... Hänsyn till miljön Relationen mellan värdegrundens olika värden . 6. Värdegrunden på förskolans och skolans arenor.. Vardagsetik – ett grundläggande perspektiv i skolan ... 7. Diskurser och resonemangsmoder Konsekvensetik som normativ resonemangsmodell... Argument för och emot konsekvensetik...... Konsekvensetisk tolkning av värdegrunden... Pliktetik som normativ resonemangsmodell... Argument för och emot pliktetik.... Pliktetisk tolkning av värdegrunden Sinnelagsetik som normativ resonemangsmodell Argument för och emot sinnelagsetik Sinnelagsetisk tolkning av värdegrunden .. Det nödvändiga valet.... Underlåtenhetsproblemet 8. Yrkesetik Etik för lärare och förskollärare....... Legitimation för lärare och förskollärare... Yrkesetikens framväxt...... Två yrkesetiska koder ... Lärarförbundets och Lärarnas riksförbunds yrkesetiska kod (2001) ... Yrkesetisk kod för medlemmar i Sveriges Skolledarförbund (1991). DEL 2 – TILLÄMPNING 9. Värdegrunden i förskolans och skolans vardag.. Värdegrunden med värden i fokus...... Värdegrunden med intressen i fokus...... Värdegrunden med regler i fokus 10. Värdegrunden i undervisning och lärarna Att undervisa är att välja – men Alla ska med i lärandeprocessen............ Värdegrunden i heta stolen................ Didaktisk rotation – en modell för undervisning om värdegrunden.... Etisk dagbok ............. Beslutsmodell för värdegrundande beslut............ Att göra det rätta ...... 11. Konfliktlösning och värdegrunden Förnuftsmodellen som konfliktlösningsmetod.......... Frigörande och förtryckande samtal.......... Toleransmodellen som konfliktlösningsmetod ... Maktutövningsmodell som konfliktlösning Referenser........
Begagnad bok
285 kr302 krSpara 17 kr (6%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
285 kr302 krSpara 17 kr (6%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar