Perspektiv på specialpedagogik; Claes Nilholm; 2020
endast ny

Perspektiv på specialpedagogik Upplaga 3

av Claes Nilholm

Boken "Perspektiv på specialpedagogik" sätter grundläggande frågor om specialpedagogik i fokus: Hur ska vi tolka skillnad och avvikelse? Vad innebär det att diagnostisera barn med svårigheter? Behöver vi specialpedagogik, eller bör den "ordinarie" pedagogiken kunna hantera barns olikheter inom sina befintliga strukturer?

Svaren på dessa frågor beror på vilket synsätt vi tillämpar på specialpedagogiken. Boken identifierar och beskriver tre olika forskningsperspektiv inom specialpedagogisk verksamhet: ett kompensatoriskt perspektiv, ett kritiskt perspektiv och ett så kallat dilemmaperspektiv.

I denna tredje utgåva har strävan varit att göra boken mer lättillgänglig. Det finns nu instuderingsfrågor för varje kapitel, vissa avsnitt har flyttats eller tagits bort, och ett nytt kapitel med konkreta exempel på hur dessa perspektiv påverkar skolornas arbete har lagts till.

Boken är i första hand tänkt för universitets- och högskolestudier. Den är utmärkt som en introduktion till ämnesområdet för blivande lärare, specialpedagoger, psykologer och andra som är intresserade av grundläggande frågeställningar om undervisning, skillnader och normalitet.

Boken "Perspektiv på specialpedagogik" sätter grundläggande frågor om specialpedagogik i fokus: Hur ska vi tolka skillnad och avvikelse? Vad innebär det att diagnostisera barn med svårigheter? Behöver vi specialpedagogik, eller bör den "ordinarie" pedagogiken kunna hantera barns olikheter inom sina befintliga strukturer?

Svaren på dessa frågor beror på vilket synsätt vi tillämpar på specialpedagogiken. Boken identifierar och beskriver tre olika forskningsperspektiv inom specialpedagogisk verksamhet: ett kompensatoriskt perspektiv, ett kritiskt perspektiv och ett så kallat dilemmaperspektiv.

I denna tredje utgåva har strävan varit att göra boken mer lättillgänglig. Det finns nu instuderingsfrågor för varje kapitel, vissa avsnitt har flyttats eller tagits bort, och ett nytt kapitel med konkreta exempel på hur dessa perspektiv påverkar skolornas arbete har lagts till.

Boken är i första hand tänkt för universitets- och högskolestudier. Den är utmärkt som en introduktion till ämnesområdet för blivande lärare, specialpedagoger, psykologer och andra som är intresserade av grundläggande frågeställningar om undervisning, skillnader och normalitet.

Upplaga: 3e upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789144138626
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 148 st
3 upplagor
Upplaga 2 (2007)
från 89 kr
Upplaga 1 (2003)
från 85 kr
Upplaga 3 (2020)
301 kr (endast ny)

Boken "Perspektiv på specialpedagogik" sätter grundläggande frågor om specialpedagogik i fokus: Hur ska vi tolka skillnad och avvikelse? Vad innebär det att diagnostisera barn med svårigheter? Behöver vi specialpedagogik, eller bör den "ordinarie" pedagogiken kunna hantera barns olikheter inom sina befintliga strukturer?

Svaren på dessa frågor beror på vilket synsätt vi tillämpar på specialpedagogiken. Boken identifierar och beskriver tre olika forskningsperspektiv inom specialpedagogisk verksamhet: ett kompensatoriskt perspektiv, ett kritiskt perspektiv och ett så kallat dilemmaperspektiv.

I denna tredje utgåva har strävan varit att göra boken mer lättillgänglig. Det finns nu instuderingsfrågor för varje kapitel, vissa avsnitt har flyttats eller tagits bort, och ett nytt kapitel med konkreta exempel på hur dessa perspektiv påverkar skolornas arbete har lagts till.

Boken är i första hand tänkt för universitets- och högskolestudier. Den är utmärkt som en introduktion till ämnesområdet för blivande lärare, specialpedagoger, psykologer och andra som är intresserade av grundläggande frågeställningar om undervisning, skillnader och normalitet.

Boken "Perspektiv på specialpedagogik" sätter grundläggande frågor om specialpedagogik i fokus: Hur ska vi tolka skillnad och avvikelse? Vad innebär det att diagnostisera barn med svårigheter? Behöver vi specialpedagogik, eller bör den "ordinarie" pedagogiken kunna hantera barns olikheter inom sina befintliga strukturer?

Svaren på dessa frågor beror på vilket synsätt vi tillämpar på specialpedagogiken. Boken identifierar och beskriver tre olika forskningsperspektiv inom specialpedagogisk verksamhet: ett kompensatoriskt perspektiv, ett kritiskt perspektiv och ett så kallat dilemmaperspektiv.

I denna tredje utgåva har strävan varit att göra boken mer lättillgänglig. Det finns nu instuderingsfrågor för varje kapitel, vissa avsnitt har flyttats eller tagits bort, och ett nytt kapitel med konkreta exempel på hur dessa perspektiv påverkar skolornas arbete har lagts till.

Boken är i första hand tänkt för universitets- och högskolestudier. Den är utmärkt som en introduktion till ämnesområdet för blivande lärare, specialpedagoger, psykologer och andra som är intresserade av grundläggande frågeställningar om undervisning, skillnader och normalitet.

Ny bok
286 kr301 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
286 kr301 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)