Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan : hallå, hur gör man?; Christian Eidevald; 2017
spara 35%
5+ säljare

Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan : hallå, hur gör man? Upplaga 2

av Christian Eidevald

I denna andra upplaga av “Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan” tar Christian Eidevald upp undervisning i förskolan och beskriver hur styrningen av förskolans verksamhet alltmer sker genom kontroller och kvalitetsgranskningar. Begrepp som utvärdering och utveckling får delvis nya innebörder.

Boken beskriver hur systematiskt kvalitetsarbete kan bedrivas i förskolan. Enligt skollagen ska förskolans verksamhet vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och utvecklingen ska dokumenteras och analyseras systematiskt. Men vad innebär vetenskaplig grund? Och hur kan man systematisera dokumentation och analyser på ett vetenskapligt sätt? Dessa frågor besvaras i boken.

Boken är indelad i tre delar och är både teoretisk och forskningsanknuten, med fokus på förskolepedagogik. Den första delen beskriver förskolans förstärkta uppdrag, olika metoder för att arbeta med dokumentation och bedömning samt hur två förskolor organiserar sitt systematiska kvalitetsarbete.

Den andra delen utgår från förskolans praktik och visar hur filminspelning kan användas i detta arbete. Den tredje och sista delen undersöker vad en analys är eller kan vara, utifrån forskning och förskolans förstärkta uppdrag. Boken avslutas med förslag på hur man kan organisera analysarbetet.

Boken riktar sig till både studenter på förskollärarprogrammet och förskollärare samt förskolechefer som vill utveckla ett systematiskt kvalitetsarbete.

Sagt om boken

"Detta är en bok om förskolans dokumentation. I skollagen slås fast att förskolans systematiska kvalitetsarbete ska utvärderas, vilket alltså är obligatoriskt. Christian Eidevald menar att det är oerhört viktigt att förstå den dokumentation som görs och varför. --- Boken avslutas med ett avsnitt om vad en analys är. Den riktar sig främst till förskolechefer och studerande. En referenslista och ett register ingår."

Om bokens första upplaga, i BTJ häfte 14101024. Lektör Tin Carleson.

I denna andra upplaga av “Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan” tar Christian Eidevald upp undervisning i förskolan och beskriver hur styrningen av förskolans verksamhet alltmer sker genom kontroller och kvalitetsgranskningar. Begrepp som utvärdering och utveckling får delvis nya innebörder.

Boken beskriver hur systematiskt kvalitetsarbete kan bedrivas i förskolan. Enligt skollagen ska förskolans verksamhet vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och utvecklingen ska dokumenteras och analyseras systematiskt. Men vad innebär vetenskaplig grund? Och hur kan man systematisera dokumentation och analyser på ett vetenskapligt sätt? Dessa frågor besvaras i boken.

Boken är indelad i tre delar och är både teoretisk och forskningsanknuten, med fokus på förskolepedagogik. Den första delen beskriver förskolans förstärkta uppdrag, olika metoder för att arbeta med dokumentation och bedömning samt hur två förskolor organiserar sitt systematiska kvalitetsarbete.

Den andra delen utgår från förskolans praktik och visar hur filminspelning kan användas i detta arbete. Den tredje och sista delen undersöker vad en analys är eller kan vara, utifrån forskning och förskolans förstärkta uppdrag. Boken avslutas med förslag på hur man kan organisera analysarbetet.

Boken riktar sig till både studenter på förskollärarprogrammet och förskollärare samt förskolechefer som vill utveckla ett systematiskt kvalitetsarbete.

Sagt om boken

"Detta är en bok om förskolans dokumentation. I skollagen slås fast att förskolans systematiska kvalitetsarbete ska utvärderas, vilket alltså är obligatoriskt. Christian Eidevald menar att det är oerhört viktigt att förstå den dokumentation som görs och varför. --- Boken avslutas med ett avsnitt om vad en analys är. Den riktar sig främst till förskolechefer och studerande. En referenslista och ett register ingår."

Om bokens första upplaga, i BTJ häfte 14101024. Lektör Tin Carleson.

Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789147122530
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 312 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2013)
från 85 kr
Upplaga 2 (2017)
från 245 kr

I denna andra upplaga av “Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan” tar Christian Eidevald upp undervisning i förskolan och beskriver hur styrningen av förskolans verksamhet alltmer sker genom kontroller och kvalitetsgranskningar. Begrepp som utvärdering och utveckling får delvis nya innebörder.

Boken beskriver hur systematiskt kvalitetsarbete kan bedrivas i förskolan. Enligt skollagen ska förskolans verksamhet vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och utvecklingen ska dokumenteras och analyseras systematiskt. Men vad innebär vetenskaplig grund? Och hur kan man systematisera dokumentation och analyser på ett vetenskapligt sätt? Dessa frågor besvaras i boken.

Boken är indelad i tre delar och är både teoretisk och forskningsanknuten, med fokus på förskolepedagogik. Den första delen beskriver förskolans förstärkta uppdrag, olika metoder för att arbeta med dokumentation och bedömning samt hur två förskolor organiserar sitt systematiska kvalitetsarbete.

Den andra delen utgår från förskolans praktik och visar hur filminspelning kan användas i detta arbete. Den tredje och sista delen undersöker vad en analys är eller kan vara, utifrån forskning och förskolans förstärkta uppdrag. Boken avslutas med förslag på hur man kan organisera analysarbetet.

Boken riktar sig till både studenter på förskollärarprogrammet och förskollärare samt förskolechefer som vill utveckla ett systematiskt kvalitetsarbete.

Sagt om boken

"Detta är en bok om förskolans dokumentation. I skollagen slås fast att förskolans systematiska kvalitetsarbete ska utvärderas, vilket alltså är obligatoriskt. Christian Eidevald menar att det är oerhört viktigt att förstå den dokumentation som görs och varför. --- Boken avslutas med ett avsnitt om vad en analys är. Den riktar sig främst till förskolechefer och studerande. En referenslista och ett register ingår."

Om bokens första upplaga, i BTJ häfte 14101024. Lektör Tin Carleson.

I denna andra upplaga av “Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan” tar Christian Eidevald upp undervisning i förskolan och beskriver hur styrningen av förskolans verksamhet alltmer sker genom kontroller och kvalitetsgranskningar. Begrepp som utvärdering och utveckling får delvis nya innebörder.

Boken beskriver hur systematiskt kvalitetsarbete kan bedrivas i förskolan. Enligt skollagen ska förskolans verksamhet vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och utvecklingen ska dokumenteras och analyseras systematiskt. Men vad innebär vetenskaplig grund? Och hur kan man systematisera dokumentation och analyser på ett vetenskapligt sätt? Dessa frågor besvaras i boken.

Boken är indelad i tre delar och är både teoretisk och forskningsanknuten, med fokus på förskolepedagogik. Den första delen beskriver förskolans förstärkta uppdrag, olika metoder för att arbeta med dokumentation och bedömning samt hur två förskolor organiserar sitt systematiska kvalitetsarbete.

Den andra delen utgår från förskolans praktik och visar hur filminspelning kan användas i detta arbete. Den tredje och sista delen undersöker vad en analys är eller kan vara, utifrån forskning och förskolans förstärkta uppdrag. Boken avslutas med förslag på hur man kan organisera analysarbetet.

Boken riktar sig till både studenter på förskollärarprogrammet och förskollärare samt förskolechefer som vill utveckla ett systematiskt kvalitetsarbete.

Sagt om boken

"Detta är en bok om förskolans dokumentation. I skollagen slås fast att förskolans systematiska kvalitetsarbete ska utvärderas, vilket alltså är obligatoriskt. Christian Eidevald menar att det är oerhört viktigt att förstå den dokumentation som görs och varför. --- Boken avslutas med ett avsnitt om vad en analys är. Den riktar sig främst till förskolechefer och studerande. En referenslista och ett register ingår."

Om bokens första upplaga, i BTJ häfte 14101024. Lektör Tin Carleson.

Begagnad bok
245 kr374 krSpara 129 kr (35%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
245 kr374 krSpara 129 kr (35%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar