Att leda elevers kunskapsutveckling : - styrkedjan och det pedagogiska ledarskapet; Stephan Rapp; 2021
Att leda elevers kunskapsutveckling : - styrkedjan och det pedagogiska ledarskapet; Stephan Rapp; 2021

Att leda elevers kunskapsutveckling : - styrkedjan och det pedagogiska ledarskapet Upplaga 1

av Stephan Rapp

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2021
  • ISBN: 9789151106502
  • Sidor: 192 st
  • Förlag: Gleerups Utbildning AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Hur kan det pedagogiska ledarskapet användas i skolans styrkedja för att ge de bästa förutsättningarna för elevers kunskapsutveckling? Hur kan ledarskapet förbättra elevers kunskapsutveckling? Vilka olika förväntningar finns på styrkedjans aktörer?  Skolans styrkedja sträcker sig från den nationella nivån – riksdag, regering och skolmyndigheter – till varje lärare i klassrummet eller i barngruppen. I den här boken visar författaren att en väl fungerande styrkedja ger goda förutsättningar för elevernas kunskapsutveckling. I en sådan styrkedja omfattas alla av gemensamma värderingar och man samarbetar för att uppnå skolans och elevernas mål. Ett sådant strukturerat samarbete ger förutsättningar att stärka såväl det pedagogiska ledarskapets innehåll som tilliten mellan aktörerna.  I bokens första del behandlas förskolans och skolans styrkedja, begreppet pedagogiskt ledarskap samt barns och elevers lärande och utveckling. I den andra delen presenteras en fallstudie, genomförd i en svensk kommun, och i den tredje delen kopplas bokens två första delar samman. I del tre diskuteras också hur de nya kunskaperna kan användas i arbetet med förskolans och skolans utveckling och förändring. I avslutningen beskriver författaren hur man utifrån hela styrkedjans perspektiv kan stärka och arbeta med det lokala pedagogiska ledarskapet. Stephan Rapp är verksam vid Linnéuniversitetet. Där arbetar han som professor i pedagogik med inriktning mot pedagogiskt ledarskap samt som koordinator för Centrum för pedagogisk ledning och som utbildningschef för det statliga rektorsprogrammet.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Att leda elevers kunskapsutveckling : - styrkedjan och det pedagogiska ledarskapet (2021)

I juni 2021 släpptes boken Att leda elevers kunskapsutveckling : - styrkedjan och det pedagogiska ledarskapet skriven av Stephan Rapp. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 192 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Gleerups Utbildning AB som har sitt säte i Malmö.

Köp boken Att leda elevers kunskapsutveckling : - styrkedjan och det pedagogiska ledarskapet på Studentapan och spara uppåt 33% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Referera till Att leda elevers kunskapsutveckling : - styrkedjan och det pedagogiska ledarskapet (Upplaga 1)

Harvard

Rapp, S. (2021). Att leda elevers kunskapsutveckling : - styrkedjan och det pedagogiska ledarskapet. 1:a uppl. Gleerups Utbildning AB.

Oxford

Rapp, Stephan, Att leda elevers kunskapsutveckling : - styrkedjan och det pedagogiska ledarskapet, 1 uppl. (Gleerups Utbildning AB, 2021).

APA

Rapp, S. (2021). Att leda elevers kunskapsutveckling : - styrkedjan och det pedagogiska ledarskapet (1:a uppl.). Gleerups Utbildning AB.

Vancouver

Rapp S. Att leda elevers kunskapsutveckling : - styrkedjan och det pedagogiska ledarskapet. 1:a uppl. Gleerups Utbildning AB; 2021.

Köp boken

265 kr
397 kr