Nya utvärderingsmonstret : om kvalitetsmätning i den offentliga sektorn Upplaga 2
Från slutet av 1990-talet har vi levt i ett samhälle där intresse för utvärdering och relaterade aktiviteter som uppföljning, kvalitetsmätning, inspektion och revision verkar öka exponentiellt för varje år. Utvärdering tros generera information som är avgörande för verksamhetsutveckling, politisk styrning, övervakning och krav på ansvar. Denna bok utgår dock från antagandet att utvärdering inte nödvändigtvis ska betraktas som en "positiv" aktivitet. Det finns en inbyggd potential i utvärdering som kan påverka politik och verksamheter på oönskade sätt. Boken fokuserar på de ökande kraven på kvalitetsmätning som riktats mot många offentliga verksamheter under senare år, särskilt inom utbildning och socialtjänst, vilka bokens exempel främst hämtas från. Med stöd av internationell litteratur i ämnet ger boken praktiska riktlinjer för att förstå, planera, utföra och använda kvalitetsmätningar, men problematiserar också mätningens logik, metod och användning. Perspektivet är medvetet kritiskt och ifrågasättande. Boken är relevant för studenter inom områden som offentlig förvaltning, pedagogik och socialt arbete, samt för yrkesverksamma inom offentlig sektor som behöver forma en medveten inställning till utvärdering.
Från slutet av 1990-talet har vi levt i ett samhälle där intresse för utvärdering och relaterade aktiviteter som uppföljning, kvalitetsmätning, inspektion och revision verkar öka exponentiellt för varje år. Utvärdering tros generera information som är avgörande för verksamhetsutveckling, politisk styrning, övervakning och krav på ansvar. Denna bok utgår dock från antagandet att utvärdering inte nödvändigtvis ska betraktas som en "positiv" aktivitet. Det finns en inbyggd potential i utvärdering som kan påverka politik och verksamheter på oönskade sätt. Boken fokuserar på de ökande kraven på kvalitetsmätning som riktats mot många offentliga verksamheter under senare år, särskilt inom utbildning och socialtjänst, vilka bokens exempel främst hämtas från. Med stöd av internationell litteratur i ämnet ger boken praktiska riktlinjer för att förstå, planera, utföra och använda kvalitetsmätningar, men problematiserar också mätningens logik, metod och användning. Perspektivet är medvetet kritiskt och ifrågasättande. Boken är relevant för studenter inom områden som offentlig förvaltning, pedagogik och socialt arbete, samt för yrkesverksamma inom offentlig sektor som behöver forma en medveten inställning till utvärdering.