Bedömning, betyg och lärande Upplaga 1
Lärares bedömningspraktik är ett kraftfullt verktyg som kan påverka elevers framgångar i skolan. Rätt hanterad kan den leda till ökat lärande och bättre prestationer, men felaktig användning kan ha motsatt effekt. Bedömningar i skolan påverkar elevernas självbild, självkänsla, hälsa och framtida livsval. Betyg används som urvalsinstrument för vidare utbildning i Sverige, vilket gör dem avgörande för elevernas framtid. Hur hänger bedömning, betyg och lärande ihop? Hur kan du som lärare främja en positiv utveckling hos dina elever enligt rådande styrdokument?
Denna bok ger insikt i hur bedömning och betyg påverkar elevers lärande och förklarar sambandet mellan elevers motivation och lärarens undervisning. Perspektivet på betygs- och bedömningsfrågan breddas genom teoretisk och historisk fördjupning. Varje kapitel avslutas med praktiska förslag på hur du kan förbättra din undervisning och bedömning. Boken riktar sig till lärarstudenter och verksamma lärare, från förskolan till vuxenutbildningen.
Lärares bedömningspraktik är ett kraftfullt verktyg som kan påverka elevers framgångar i skolan. Rätt hanterad kan den leda till ökat lärande och bättre prestationer, men felaktig användning kan ha motsatt effekt. Bedömningar i skolan påverkar elevernas självbild, självkänsla, hälsa och framtida livsval. Betyg används som urvalsinstrument för vidare utbildning i Sverige, vilket gör dem avgörande för elevernas framtid. Hur hänger bedömning, betyg och lärande ihop? Hur kan du som lärare främja en positiv utveckling hos dina elever enligt rådande styrdokument?
Denna bok ger insikt i hur bedömning och betyg påverkar elevers lärande och förklarar sambandet mellan elevers motivation och lärarens undervisning. Perspektivet på betygs- och bedömningsfrågan breddas genom teoretisk och historisk fördjupning. Varje kapitel avslutas med praktiska förslag på hur du kan förbättra din undervisning och bedömning. Boken riktar sig till lärarstudenter och verksamma lärare, från förskolan till vuxenutbildningen.