Att leda skolor med stöd i forskning : Exempel, analyser och utmaningar; Niclas Rönnström, Olof Johansson, Björn Ahlström, Elisabet Edqvist, Inger Eriksson, Anna Forssell, Jan Håkansson, Maj-Lis Hörnqvist, Anders Ivarsson, Britt-Inger Keisu, Kerstin Kolam, Pär Larsson, Jan Löwstedt, Anita Nordzell, Ylva Ståhle, Helene Ärlestig; 2018
Att leda skolor med stöd i forskning : Exempel, analyser och utmaningar; Niclas Rönnström, Olof Johansson, Björn Ahlström, Elisabet Edqvist, Inger Eriksson, Anna Forssell, Jan Håkansson, Maj-Lis Hörnqvist, Anders Ivarsson, Britt-Inger Keisu, Kerstin Kolam, Pär Larsson, Jan Löwstedt, Anita Nordzell, Ylva Ståhle, Helene Ärlestig; 2018

Att leda skolor med stöd i forskning : Exempel, analyser och utmaningar Upplaga 1

av Niclas Rönnström, Olof Johansson, Björn Ahlström, Elisabet Edqvist, Inger Eriksson

5.0 (1)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2018
  • ISBN: 9789127819528
  • Sidor: 451 st
  • Förlag: Natur & Kultur Läromedel och Akademi
  • Format: Inbunden
  • Språk: Svenska

Om boken

Skolledare har ett komplext arbete som idag utsätts för allt högre krav på resultat, kvalitet och ständig förbättring. Verksamheten i skolan ska dessutom vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och den förväntas i allt högre utsträckning kunna förbättras med hjälp av forskningsbaserade kunskaper och strategier. Skolledare står inför utmaningen att kunna navigera i skolverksamhet som kännetecknas av tilltagande komplexitet, och att göra det med stöd i forskning och med vetenskapliga förhållningssätt. Denna utmaning blir tydlig i ljuset av följande frågor: • Hur kan förskolans och skolans ledare förstå relationen mellanforskning om och utövandet av skolledarskap? • I vilken utsträckning bör aktiviteter och beslut som rör skolverksamhetoch skolförbättring ha stöd i forskning och inte endast i deberördas tycke och smak? • Vad talar för att stärkt förankring i forskning också främjar skolorsresultat och elevers lärande? I Att leda skolor med stöd i forskning belyser flera forskare från olika discipliner dessa och liknande problem. De har gemensamt att de verkar inom det statliga Rektorsprogrammet. I boken nyanserar och exemplifierade den komplexa relationen mellan forskning och vetenskap å ena sidan, och förskolors och skolors ledarskap å den andra. Hela tiden med konkret utgångspunkt i skolledares dagliga arbete och de förväntningar som ställs på dem. Boken riktar sig främst till verksamma och blivande förskolechefer, rektorer och andra skolledare, men läses med behållning av alla som är intresserade av forskning om skolors ledarskap och hur detta ledarskap kan ses som ett fenomen i rörelse och förändring. Sagt om boken: "En omfångsrik och gedigen sammanställning av synen på forskningens plats och betydelse i skolan i dag. Bokens olika kapitel är skrivna av forskare som verkar inom det statliga Rektorsprogrammet och innehållet riktar sig främst till skolledare. Många intressanta aspekter penetreras. Vad menas med beprövad erfarenhet? Vad innebär begreppet vetenskaplig grund? Hur har rektorsrollen utvecklats i ett historiskt perspektiv? Dessa och andra aktuella frågor diskuteras, analyseras och teoretiseras på ett intresseväckande sätt." Elisabeth Sörhuus, BTJ-häftet nr 21, 2018

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Att leda skolor med stöd i forskning : Exempel, analyser och utmaningar (2018)

I augusti 2018 släpptes boken Att leda skolor med stöd i forskning : Exempel, analyser och utmaningar skriven av Niclas Rönnström, Olof Johansson, Björn Ahlström, Elisabet Edqvist, Inger Eriksson, Anna Forssell, Jan Håkansson, Maj-Lis Hörnqvist, Anders Ivarsson, Britt-Inger Keisu, Kerstin Kolam, Pär Larsson, Jan Löwstedt, Anita Nordzell, Ylva Ståhle, Helene Ärlestig. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 451 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Natur & Kultur Läromedel och Akademi.

Köp boken Att leda skolor med stöd i forskning : Exempel, analyser och utmaningar på Studentapan och spara uppåt 17% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Referera till Att leda skolor med stöd i forskning : Exempel, analyser och utmaningar (Upplaga 1)

Harvard

Rönnström, N., Johansson, O., Ahlström, B., Edqvist, E., Eriksson, I., Forssell, A., Håkansson, J., Hörnqvist, M.-L., Ivarsson, A., Keisu, B.-I., Kolam, K., Larsson, P., Löwstedt, J., Nordzell, A., Ståhle, Y. & Ärlestig, H. (2018). Att leda skolor med stöd i forskning : Exempel, analyser och utmaningar. 1:a uppl. Natur & Kultur Läromedel och Akademi.

Oxford

Rönnström, Niclas, Johansson, Olof, Ahlström, Björn, Edqvist, Elisabet, Eriksson, Inger, Forssell, Anna, Håkansson, Jan, Hörnqvist, Maj-Lis, Ivarsson, Anders, Keisu, Britt-Inger, Kolam, Kerstin, Larsson, Pär, Löwstedt, Jan, Nordzell, Anita, Ståhle, Ylva & Ärlestig, Helene, Att leda skolor med stöd i forskning : Exempel, analyser och utmaningar, 1 uppl. (Natur & Kultur Läromedel och Akademi, 2018).

APA

Rönnström, N., Johansson, O., Ahlström, B., Edqvist, E., Eriksson, I., Forssell, A., Håkansson, J., Hörnqvist, M.-L., Ivarsson, A., Keisu, B.-I., Kolam, K., Larsson, P., Löwstedt, J., Nordzell, A., Ståhle, Y., & Ärlestig, H. (2018). Att leda skolor med stöd i forskning : Exempel, analyser och utmaningar (1:a uppl.). Natur & Kultur Läromedel och Akademi.

Vancouver

Rönnström N, Johansson O, Ahlström B, Edqvist E, Eriksson I, Forssell A, m.fl. Att leda skolor med stöd i forskning : Exempel, analyser och utmaningar. 1:a uppl. Natur & Kultur Läromedel och Akademi; 2018.

Köp boken

419 kr
504 kr

Skynda dig - Bara ett fåtal säljare kvar!