Forskningsmetodikens grunder - Att planera, genomföra och rapportera en undersökning Upplaga 5
Denna introduktionsbok i forskningsmetodik beskriver på ett enkelt och konkret sätt hur man planerar, genomför och rapporterar en mindre undersökning. Oavsett om du gör en utredning, bedriver ett forsknings- eller utredningsarbete, eller genomför ett projektarbete i utbildningssyfte, behöver vissa metodiska krav uppfyllas. Författarna ger praktisk vägledning genom hela forskningsprocessen, från identifiering av problemområdet till rapporteringen av undersökningen. Boken tar också upp granskning av vetenskapliga texter och förfaranden vid seminarier. Speciella avsnitt behandlar vetenskapsteoretiska frågor, problemformulering, tekniker för informationsinsamling, samt kvantitativa och kvalitativa bearbetningar av insamlad information och rapportens utformning.
Boken är avsedd för studenter i samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen som för första gången ska genomföra en vetenskaplig undersökning. Den är därmed lämplig för grundläggande kurser i forskningsmetodik inom till exempel vård- och lärarutbildningar, sociologi, pedagogik, statsvetenskap och psykologi.
I denna femte upplaga har texten uppdaterats för att reflektera samtida vetenskapliga förhållningssätt, skillnaden mellan kvantitativ och kvalitativ forskning, olika typer av undersökningar, samt insamling och bearbetning av information.
Om författarna:
Runa Patel och Bo Davidson har mångårig erfarenhet av att undervisa i forskningsmetodik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings Universitet.
Denna introduktionsbok i forskningsmetodik beskriver på ett enkelt och konkret sätt hur man planerar, genomför och rapporterar en mindre undersökning. Oavsett om du gör en utredning, bedriver ett forsknings- eller utredningsarbete, eller genomför ett projektarbete i utbildningssyfte, behöver vissa metodiska krav uppfyllas. Författarna ger praktisk vägledning genom hela forskningsprocessen, från identifiering av problemområdet till rapporteringen av undersökningen. Boken tar också upp granskning av vetenskapliga texter och förfaranden vid seminarier. Speciella avsnitt behandlar vetenskapsteoretiska frågor, problemformulering, tekniker för informationsinsamling, samt kvantitativa och kvalitativa bearbetningar av insamlad information och rapportens utformning.
Boken är avsedd för studenter i samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen som för första gången ska genomföra en vetenskaplig undersökning. Den är därmed lämplig för grundläggande kurser i forskningsmetodik inom till exempel vård- och lärarutbildningar, sociologi, pedagogik, statsvetenskap och psykologi.
I denna femte upplaga har texten uppdaterats för att reflektera samtida vetenskapliga förhållningssätt, skillnaden mellan kvantitativ och kvalitativ forskning, olika typer av undersökningar, samt insamling och bearbetning av information.
Om författarna:
Runa Patel och Bo Davidson har mångårig erfarenhet av att undervisa i forskningsmetodik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings Universitet.