Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan Upplaga 1
Den här boken fokuserar på evaluering och pedagogisk bedömning inom förskoleområdet.
Boken är strukturerad i tre sektioner:
Den initiala delen utforskar evaluering och bedömning i samband med den statliga kontrollen av förskolan. Den skildrar hur statens syn på och styrning av utvärderingsaktiviteter i den svenska förskolan har utvecklats från 1980-talet till nutid, samt hur de statliga dokumentationskraven påverkar bedömningsprocessen.
Den andra delen debatterar olika aspekter rörande evaluering och pedagogisk bedömning inom förskolan, exempelvis utvärderingens ändamål, struktur och funktioner. Här presenterar författarna exempel på diverse bedömningsmetoder.
Den tredje och avslutande delen inkluderar en skandinavisk granskning av evaluering och pedagogisk bedömning inom förskolan. Det första kapitlet består av en analys av språklig bedömningspraxis på danska förskolor. I det andra kapitlet granskas och diskuteras kvalitetsindikatorer i norska förskolor i relation till barns inlärning.
Boken är primärt avsedd för blivande och yrkesverksamma förskollärare.
Sagt om boken
"En omfattande antologi med totalt 14 skribenter från flera svenska universitet och högskolor och med bidrag från Danmark och Norge. Boken har tre byggstenar där forskarna först ger en bild av hur arbetet med utvärdering och bedömning utvecklats i förhållande till den statliga styrningen av förskolan under de senaste 30 åren. Vidare ger man exempel på olika bedömningspraktiker med nedslag bl.a. i förståelsen av utvärdering och bedömning samt hur arbetet med detta kan användas som utvecklingsverktyg. Det sista kapitlet ger oss bilder från Danmark och Norge. Det är en bred och djupgående antologi där såväl den blivande förskolläraren som den redan aktive får en rik verktygslåda till sitt arbete med dokumentationen av den verksamhet man är satt att arbeta i. Texterna stimulerar till reflektion över utvärderingsarbetet och hjälper till att skapa struktur i den pedagogiska bedömningen."
BTJ häftet nr 10, 2015 Lektör Ulf Mårtensson
Den här boken fokuserar på evaluering och pedagogisk bedömning inom förskoleområdet.
Boken är strukturerad i tre sektioner:
Den initiala delen utforskar evaluering och bedömning i samband med den statliga kontrollen av förskolan. Den skildrar hur statens syn på och styrning av utvärderingsaktiviteter i den svenska förskolan har utvecklats från 1980-talet till nutid, samt hur de statliga dokumentationskraven påverkar bedömningsprocessen.
Den andra delen debatterar olika aspekter rörande evaluering och pedagogisk bedömning inom förskolan, exempelvis utvärderingens ändamål, struktur och funktioner. Här presenterar författarna exempel på diverse bedömningsmetoder.
Den tredje och avslutande delen inkluderar en skandinavisk granskning av evaluering och pedagogisk bedömning inom förskolan. Det första kapitlet består av en analys av språklig bedömningspraxis på danska förskolor. I det andra kapitlet granskas och diskuteras kvalitetsindikatorer i norska förskolor i relation till barns inlärning.
Boken är primärt avsedd för blivande och yrkesverksamma förskollärare.
Sagt om boken
"En omfattande antologi med totalt 14 skribenter från flera svenska universitet och högskolor och med bidrag från Danmark och Norge. Boken har tre byggstenar där forskarna först ger en bild av hur arbetet med utvärdering och bedömning utvecklats i förhållande till den statliga styrningen av förskolan under de senaste 30 åren. Vidare ger man exempel på olika bedömningspraktiker med nedslag bl.a. i förståelsen av utvärdering och bedömning samt hur arbetet med detta kan användas som utvecklingsverktyg. Det sista kapitlet ger oss bilder från Danmark och Norge. Det är en bred och djupgående antologi där såväl den blivande förskolläraren som den redan aktive får en rik verktygslåda till sitt arbete med dokumentationen av den verksamhet man är satt att arbeta i. Texterna stimulerar till reflektion över utvärderingsarbetet och hjälper till att skapa struktur i den pedagogiska bedömningen."
BTJ häftet nr 10, 2015 Lektör Ulf Mårtensson