Denna andra upplaga av Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan är kraftigt reviderad och omarbetad, jämfört med den första upplagan som gavs ut 2015. Boken behandlar följande områden:
hur den statliga synen på och styrningen av utvärderingsverksamheten i förskolan sett ut från 1970-talet fram till i dag grundläggande frågor i samband med utvärdering i förskolan till exempel utvärderingens syfte, uppläggning och funktioner hur verksamheten i förskolan kan utvärderas genom samtal hur förskolan handskas med uppdraget att bedöma förskolans kvalitet utan att bedöma enskilda barns kunskaper och färdigheter frågor om olika former av bedömningspraktik, till exempel pedagogisk dokumentation, utvecklingssamtal och individuella utvecklingsplaner bedömning av barn i en kunskapsekonomi en analys och diskussion av kvalitetsindikatorer i relation till barns lärande. Boken vänder sig till blivande och verksamma förskollärare, barnskötare, rektorer och huvudmän, liksom till andra som är intresserade av förskolefrågor.
I boken medverkar följande forskare inom förskolans område:
Lise-Lotte Bjervås, Sidsel Germeten, Eva M Johansson, Ann-Marie Markström, Emelie Moberg, Ann-Christine Vallberg Roth, Agneta Wallander Smith, Elisabeth Åsén Nordström.
Om författaren
Bokens huvudredaktör Gunnar Åsén är professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet och har forskat i ca 40 år om olika förskolefrågor.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker