Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund Upplaga 1
"Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund" är en del av en serie av förskolelitteratur. Omsorg utgör grunden i förskolans pedagogik och är en väsentlig aspekt av alla mänskliga relationer. Enligt läroplanen bör omsorg genomsyra verksamheten och barn i förskolan bör få tillgång till en trygg omsorg.
Omsorg utgör även en vital del av kunskapsbasen för de som arbetar inom förskolan, en kunskap som ofta förblir "osynlig" och är svår att dela och utveckla utan ett gemensamt språk för vad man faktiskt gör.
I boken "Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund" utforskas omsorg i förskolan som fenomen och koncept ur olika synvinklar. Den ger både nya insikter och bidrar till ett professionellt språk för omsorgsarbete inom förskolan.
Boken riktar sig både till studenter som studerar till förskollärare och till yrkesverksamma pedagoger inom förskolan.
"Boken ger viktig inspiration till hur förskolan förhåller sig till omsorg kontra det kunskapsuppdrag som man har idag. Begreppet "educare" eller "lärande omsorg" blir väl belyst och de olika ingångarna i ämnet vidgar det pedagogiska fokuset. För den eller de pedagoger som vill ha en grund för mer strukturerad omsorg med koppling till lärande och undervisning är detta en utmärkt och viktig bok."
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 24, 2016
"Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund" är en del av en serie av förskolelitteratur. Omsorg utgör grunden i förskolans pedagogik och är en väsentlig aspekt av alla mänskliga relationer. Enligt läroplanen bör omsorg genomsyra verksamheten och barn i förskolan bör få tillgång till en trygg omsorg.
Omsorg utgör även en vital del av kunskapsbasen för de som arbetar inom förskolan, en kunskap som ofta förblir "osynlig" och är svår att dela och utveckla utan ett gemensamt språk för vad man faktiskt gör.
I boken "Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund" utforskas omsorg i förskolan som fenomen och koncept ur olika synvinklar. Den ger både nya insikter och bidrar till ett professionellt språk för omsorgsarbete inom förskolan.
Boken riktar sig både till studenter som studerar till förskollärare och till yrkesverksamma pedagoger inom förskolan.
"Boken ger viktig inspiration till hur förskolan förhåller sig till omsorg kontra det kunskapsuppdrag som man har idag. Begreppet "educare" eller "lärande omsorg" blir väl belyst och de olika ingångarna i ämnet vidgar det pedagogiska fokuset. För den eller de pedagoger som vill ha en grund för mer strukturerad omsorg med koppling till lärande och undervisning är detta en utmärkt och viktig bok."
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 24, 2016