Den fria lekens pedagogik : teori och praktik om fantasileken Upplaga 1
I "Den fria lekens pedagogik" förklarar Birgitta Knutsdotter Olofsson vikten av att engagera sig i fantasilek, vilket är barnens egna sätt att lära. Livliga exempel från verkliga situationer illustrerar hur barnen får chans att träna grundläggande färdigheter. Det handlar om att lära sig att kontrollera sin kropp, att utveckla kommunikativa färdigheter, att kunna uttrycka och hantera känslor och, framför allt, att kunna tänka självständigt, samarbeta och kompromissa.
Boken är grundad på Birgitta Knutsdotter Olofssons omfattande forskning kring lek, vilket har format pedagogiken i den fria leken. De olika forskningsprojekten har tidigare publicerats. I denna bok samlas och summeras Birgitta Knutsdotter Olofssons forskning, som idag är mycket relevant.
Boken avslutas med ett efterord av Ingrid Engdahl, docent vid Stockholms universitet. Hon kopplar forskningen om pedagogiken i den fria leken till den dynamiska utveckling inom utbildningspolitiken som har ägt rum i förskolan under de senaste årtiondena, och ger en utmärkt överblick över vad styrande dokument säger om lek.
Boken vänder sig till såväl blivande som yrkesverksamma förskollärare, samt alla som är intresserade av barns utveckling.
I "Den fria lekens pedagogik" förklarar Birgitta Knutsdotter Olofsson vikten av att engagera sig i fantasilek, vilket är barnens egna sätt att lära. Livliga exempel från verkliga situationer illustrerar hur barnen får chans att träna grundläggande färdigheter. Det handlar om att lära sig att kontrollera sin kropp, att utveckla kommunikativa färdigheter, att kunna uttrycka och hantera känslor och, framför allt, att kunna tänka självständigt, samarbeta och kompromissa.
Boken är grundad på Birgitta Knutsdotter Olofssons omfattande forskning kring lek, vilket har format pedagogiken i den fria leken. De olika forskningsprojekten har tidigare publicerats. I denna bok samlas och summeras Birgitta Knutsdotter Olofssons forskning, som idag är mycket relevant.
Boken avslutas med ett efterord av Ingrid Engdahl, docent vid Stockholms universitet. Hon kopplar forskningen om pedagogiken i den fria leken till den dynamiska utveckling inom utbildningspolitiken som har ägt rum i förskolan under de senaste årtiondena, och ger en utmärkt överblick över vad styrande dokument säger om lek.
Boken vänder sig till såväl blivande som yrkesverksamma förskollärare, samt alla som är intresserade av barns utveckling.