Rum, barn och pedagoger : om möjligheter och begränsningar för lek, kreativitet och förhandlingar Upplaga 1
Spelar det någon roll om lekrummet är utformat med särskilt ändamålsenligt eller neutralt material? Har placeringen av hallen, vare sig den är på övervåningen eller undervåningen, inuti eller utanför en sektion, någon inverkan? Och vad inträffar när hallen blir ett utrymme för potential lek?
Denna bok undersöker hur och varför de möjligheter som den fysiska miljön erbjuder, i kombination med barn och pedagoger, kan generera antingen möjligheter eller begränsningar för barnens lek, kreativitet och förhandlingar.
Författaren har investerat mycket tid i olika förskolor, och dokumenterat många situationer - både lek och rutinmässiga händelser, genom filmning. Dessa observationer, i kombination med teoretiska överväganden och pedagogernas erfarenheter, utgör grunden för författarens analyser om vad som faktiskt sker i det finstämda samspelet mellan barn, rum och pedagoger inom förskoleområdet. "Rum, barn och pedagoger" riktar sig mot framtida förskollärare, men även till yrkesverksamma förskollärare som är intresserade av att fördjupa sin förståelse för de fysiska rummen i förskoleverksamheten.
Sagt om boken
[...] Boken ger viktig input till förskolepedagogens planering. Naturligtvis ska den finnas med vid projektering av nya förskolor och den ger näring till den verksamma pedagogen som här får möjlighet att reflektera över ”sin” fysiska miljö och bygga den på den vetenskapliga grund som förskolan ska vila på." Ulf Mårtensson, lektör, BTJ-häftet nr 8, 2017.
Spelar det någon roll om lekrummet är utformat med särskilt ändamålsenligt eller neutralt material? Har placeringen av hallen, vare sig den är på övervåningen eller undervåningen, inuti eller utanför en sektion, någon inverkan? Och vad inträffar när hallen blir ett utrymme för potential lek?
Denna bok undersöker hur och varför de möjligheter som den fysiska miljön erbjuder, i kombination med barn och pedagoger, kan generera antingen möjligheter eller begränsningar för barnens lek, kreativitet och förhandlingar.
Författaren har investerat mycket tid i olika förskolor, och dokumenterat många situationer - både lek och rutinmässiga händelser, genom filmning. Dessa observationer, i kombination med teoretiska överväganden och pedagogernas erfarenheter, utgör grunden för författarens analyser om vad som faktiskt sker i det finstämda samspelet mellan barn, rum och pedagoger inom förskoleområdet. "Rum, barn och pedagoger" riktar sig mot framtida förskollärare, men även till yrkesverksamma förskollärare som är intresserade av att fördjupa sin förståelse för de fysiska rummen i förskoleverksamheten.
Sagt om boken
[...] Boken ger viktig input till förskolepedagogens planering. Naturligtvis ska den finnas med vid projektering av nya förskolor och den ger näring till den verksamma pedagogen som här får möjlighet att reflektera över ”sin” fysiska miljö och bygga den på den vetenskapliga grund som förskolan ska vila på." Ulf Mårtensson, lektör, BTJ-häftet nr 8, 2017.