Fallstudien som forskningsmetod; Sharan B Merriam; 1994
5+ säljare

Fallstudien som forskningsmetod Upplaga 1

av Sharan B Merriam
Många vetenskapliga discipliner förlitar sig traditionellt på statistisk analys. Då syftet är att få djupgående insikter om komplicerade skeenden eller ny kunskap om förbisedda fenomen har emellertid fallstudien ett stort värde som vetenskaplig metod. Detta beror på att fallstudien till skillnad från statistisk analys medger närhet till undersökningsobjektet snarare än distans. Dess fokus är på process snarare än utfall, på att upptäcka snarare än att bevisa. I denna introduktionsbok i fallstudiemetodik klargörs vad som utmärker olika typer av kvalitativt inriktade studier av enskilda fall såväl som av flera fall, s.k. komparativa fallstudier. Dessutom ges praktisk vägledning i hur fallstudier genomförs – hur man utformar undersökningen, samlar in och analyserar information med hjälp av observationer, intervjuer och dokument samt redovisar resultaten. I boken redogörs också för viktiga frågor om etik, reliabilitet och validitet. Boken är avsedd för grundläggande högskole- och universitetsutbildning i humanistiska, samhällsvetenskapliga och beteendevetenskapliga ämnen. Den är lämplig i kurser i forskningsmetodik inom t.ex. pedagogik och psykologi, sociologi och statsvetenskap, vård och omsorg, ekonomi och juridik, religionsvetenskap och historia.
Många vetenskapliga discipliner förlitar sig traditionellt på statistisk analys. Då syftet är att få djupgående insikter om komplicerade skeenden eller ny kunskap om förbisedda fenomen har emellertid fallstudien ett stort värde som vetenskaplig metod. Detta beror på att fallstudien till skillnad från statistisk analys medger närhet till undersökningsobjektet snarare än distans. Dess fokus är på process snarare än utfall, på att upptäcka snarare än att bevisa. I denna introduktionsbok i fallstudiemetodik klargörs vad som utmärker olika typer av kvalitativt inriktade studier av enskilda fall såväl som av flera fall, s.k. komparativa fallstudier. Dessutom ges praktisk vägledning i hur fallstudier genomförs – hur man utformar undersökningen, samlar in och analyserar information med hjälp av observationer, intervjuer och dokument samt redovisar resultaten. I boken redogörs också för viktiga frågor om etik, reliabilitet och validitet. Boken är avsedd för grundläggande högskole- och universitetsutbildning i humanistiska, samhällsvetenskapliga och beteendevetenskapliga ämnen. Den är lämplig i kurser i forskningsmetodik inom t.ex. pedagogik och psykologi, sociologi och statsvetenskap, vård och omsorg, ekonomi och juridik, religionsvetenskap och historia.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1994
ISBN: 9789144390710
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 228 st
Många vetenskapliga discipliner förlitar sig traditionellt på statistisk analys. Då syftet är att få djupgående insikter om komplicerade skeenden eller ny kunskap om förbisedda fenomen har emellertid fallstudien ett stort värde som vetenskaplig metod. Detta beror på att fallstudien till skillnad från statistisk analys medger närhet till undersökningsobjektet snarare än distans. Dess fokus är på process snarare än utfall, på att upptäcka snarare än att bevisa. I denna introduktionsbok i fallstudiemetodik klargörs vad som utmärker olika typer av kvalitativt inriktade studier av enskilda fall såväl som av flera fall, s.k. komparativa fallstudier. Dessutom ges praktisk vägledning i hur fallstudier genomförs – hur man utformar undersökningen, samlar in och analyserar information med hjälp av observationer, intervjuer och dokument samt redovisar resultaten. I boken redogörs också för viktiga frågor om etik, reliabilitet och validitet. Boken är avsedd för grundläggande högskole- och universitetsutbildning i humanistiska, samhällsvetenskapliga och beteendevetenskapliga ämnen. Den är lämplig i kurser i forskningsmetodik inom t.ex. pedagogik och psykologi, sociologi och statsvetenskap, vård och omsorg, ekonomi och juridik, religionsvetenskap och historia.
Många vetenskapliga discipliner förlitar sig traditionellt på statistisk analys. Då syftet är att få djupgående insikter om komplicerade skeenden eller ny kunskap om förbisedda fenomen har emellertid fallstudien ett stort värde som vetenskaplig metod. Detta beror på att fallstudien till skillnad från statistisk analys medger närhet till undersökningsobjektet snarare än distans. Dess fokus är på process snarare än utfall, på att upptäcka snarare än att bevisa. I denna introduktionsbok i fallstudiemetodik klargörs vad som utmärker olika typer av kvalitativt inriktade studier av enskilda fall såväl som av flera fall, s.k. komparativa fallstudier. Dessutom ges praktisk vägledning i hur fallstudier genomförs – hur man utformar undersökningen, samlar in och analyserar information med hjälp av observationer, intervjuer och dokument samt redovisar resultaten. I boken redogörs också för viktiga frågor om etik, reliabilitet och validitet. Boken är avsedd för grundläggande högskole- och universitetsutbildning i humanistiska, samhällsvetenskapliga och beteendevetenskapliga ämnen. Den är lämplig i kurser i forskningsmetodik inom t.ex. pedagogik och psykologi, sociologi och statsvetenskap, vård och omsorg, ekonomi och juridik, religionsvetenskap och historia.
Begagnad bok
199 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
199 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar