spara 20%
5+ säljare
Utveckla utbildning : vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet, tyst kunskap Upplaga 1
Utveckling kan tolkas som en förändring i en viss riktning. Men i vilken riktning kommer utbildningen bli bra för våra barn och elever? Utbildning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Men är detta möjligt?
Undervisningen behöver genomföras så att eleverna lär sig - just där, just då och med just den läraren. Då behöver utbildningen vila på något mer, bortom den formulerade kunskapen - den behöver vila på tyst kunskap. Tyst kunskap som kommer till uttryck genom lärarens handlingar utgör också grunden för lärarens förmåga att tolka och förstå explicitgjord kunskap i form av forskningsresultat och beprövad erfarenhet.
I bokens tre kapitel diskuteras: Varför ska utbildning vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet? Varför är en del kunskap tyst? Vad händer om vi inte uppmärksammar och utvecklar den tysta kunskapen? Hur kan vi utveckla vårt yrkeskunnande och yrkesverksamhet om vi inkluderar tyst kunskap? Hur utvecklar vi färdigheter och förtrogenhet i yrket? Hur utvecklar vi vår förståelse för vår praktik och vår användning av fakta?
Boken syftar till att fördjupa förståelsen för att både vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och den egna tysta yrkeskunskapen krävs för att vi ska kunna utveckla utbildning. I boken finns diskussionsfrågor som stöd. Boken riktar sig till lärarstudenter och alla som redan är verksamma i skolan.
Om författaren
Anette Jahnke är disputerad vid Nord Universitetet i Bodø i Norge inom professionspraxis vid Centrum för praktisk kunskap. Anette arbetar som lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet och som process/projektledare vid Ifous, ett fristående forskningsinstitut för förskola och skola.
Sagt om boken
Eva-Lotta Hultén menar, i Pedagogiska Magasinet 2019-09-20, att det här är en klok och bildande bok som sätter in skolans undervisning och lärande i den stora kontext där de hör hemma: hur vi alla kan hitta vägar att bli de bästa versionerna av oss själva och hjälpa andra till detsamma.
Per Kornhall i Skolvärlden 2019-02-11: "Anette lyfter på ett fantastiskt bra sätt betydelsen av lärares tysta kunskap, den yrkesskicklighet som, likt en hantverkares, sitter både i tanken och i kroppen. Utan respekt för denna kan man inte närma sig processerna de andra böckerna beskriver. Men också – utan respekt för denna tysta kunskap förstår man inte riktigt vad de andra böckerna handlar om – varför lärare måste både prata med varandra och se varandra agera för att kunna utveckla och förbättra sin praktik."
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2019
ISBN: 9789147127351
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 184 st
Utveckling kan tolkas som en förändring i en viss riktning. Men i vilken riktning kommer utbildningen bli bra för våra barn och elever? Utbildning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Men är detta möjligt?
Undervisningen behöver genomföras så att eleverna lär sig - just där, just då och med just den läraren. Då behöver utbildningen vila på något mer, bortom den formulerade kunskapen - den behöver vila på tyst kunskap. Tyst kunskap som kommer till uttryck genom lärarens handlingar utgör också grunden för lärarens förmåga att tolka och förstå explicitgjord kunskap i form av forskningsresultat och beprövad erfarenhet.
I bokens tre kapitel diskuteras: Varför ska utbildning vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet? Varför är en del kunskap tyst? Vad händer om vi inte uppmärksammar och utvecklar den tysta kunskapen? Hur kan vi utveckla vårt yrkeskunnande och yrkesverksamhet om vi inkluderar tyst kunskap? Hur utvecklar vi färdigheter och förtrogenhet i yrket? Hur utvecklar vi vår förståelse för vår praktik och vår användning av fakta?
Boken syftar till att fördjupa förståelsen för att både vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och den egna tysta yrkeskunskapen krävs för att vi ska kunna utveckla utbildning. I boken finns diskussionsfrågor som stöd. Boken riktar sig till lärarstudenter och alla som redan är verksamma i skolan.
Om författaren
Anette Jahnke är disputerad vid Nord Universitetet i Bodø i Norge inom professionspraxis vid Centrum för praktisk kunskap. Anette arbetar som lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet och som process/projektledare vid Ifous, ett fristående forskningsinstitut för förskola och skola.
Sagt om boken
Eva-Lotta Hultén menar, i Pedagogiska Magasinet 2019-09-20, att det här är en klok och bildande bok som sätter in skolans undervisning och lärande i den stora kontext där de hör hemma: hur vi alla kan hitta vägar att bli de bästa versionerna av oss själva och hjälpa andra till detsamma.
Per Kornhall i Skolvärlden 2019-02-11: "Anette lyfter på ett fantastiskt bra sätt betydelsen av lärares tysta kunskap, den yrkesskicklighet som, likt en hantverkares, sitter både i tanken och i kroppen. Utan respekt för denna kan man inte närma sig processerna de andra böckerna beskriver. Men också – utan respekt för denna tysta kunskap förstår man inte riktigt vad de andra böckerna handlar om – varför lärare måste både prata med varandra och se varandra agera för att kunna utveckla och förbättra sin praktik."
245 kr306 krSpara 61 kr (20%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.