Lärares relationskompetens : vad är det? - hur kan den utvecklas? Upplaga 1
Relationskompetens är en avgörande färdighet inom många yrken som involverar arbete med människor. Denna kompetens är inte bara nödvändig för att säkerställa hög kvalitet och uppnå verksamhetens mål, utan också för att goda relationer i sig har ett eget värde. Inom skolans värld visar forskning att lärares relationskompetens är kritisk för att stödja elevernas lärande och utveckling. I den här boken presenterar författaren teoretiska begrepp och aktuell forskning för att ge djupare insikter om vad relationskompetens innebär och hur den kan förbättras.
“Lärares relationskompetens” är riktad främst till både blivande och yrkesverksamma lärare, men även till andra yrkesgrupper som dagligen arbetar med att bygga relationer med människor.
Sagts om boken Lärares relationskompetens : vad är det? - hur kan den utvecklas?:
"Framställningen är klar, språket lättillgängligt och vad som vid en ytlig bedömning kan förefalla vara självklarheter blir under läsningen till vad som borde vara angeläget inte bara för nyexaminerade lärarstudenter, utan också för erfarna lärare som upplever att de stelnat i sin profession och känner sig främmande för elevers verklighet. En referenslista avslutar. Lärares relationskompetens är lämplig som fortbildning i skola och omsorg och i all verksamhet som måste vårda relationer."
Michael Economou, lektör, BTJ-häftet nr 21, 2018.
"Det komplexa med relationskompetens blir tydligt i Aspelins bok men det känns också hoppfullt att man faktiskt kan arbeta med att utveckla detta. Aspelin visar att man kan uppmärksamma relationskompetensen hos lärarstudenter genom att beskriva en studie han genomfört i ämnet."
Monika Matsson i specialpedagogik.se
Relationskompetens är en avgörande färdighet inom många yrken som involverar arbete med människor. Denna kompetens är inte bara nödvändig för att säkerställa hög kvalitet och uppnå verksamhetens mål, utan också för att goda relationer i sig har ett eget värde. Inom skolans värld visar forskning att lärares relationskompetens är kritisk för att stödja elevernas lärande och utveckling. I den här boken presenterar författaren teoretiska begrepp och aktuell forskning för att ge djupare insikter om vad relationskompetens innebär och hur den kan förbättras.
“Lärares relationskompetens” är riktad främst till både blivande och yrkesverksamma lärare, men även till andra yrkesgrupper som dagligen arbetar med att bygga relationer med människor.
Sagts om boken Lärares relationskompetens : vad är det? - hur kan den utvecklas?:
"Framställningen är klar, språket lättillgängligt och vad som vid en ytlig bedömning kan förefalla vara självklarheter blir under läsningen till vad som borde vara angeläget inte bara för nyexaminerade lärarstudenter, utan också för erfarna lärare som upplever att de stelnat i sin profession och känner sig främmande för elevers verklighet. En referenslista avslutar. Lärares relationskompetens är lämplig som fortbildning i skola och omsorg och i all verksamhet som måste vårda relationer."
Michael Economou, lektör, BTJ-häftet nr 21, 2018.
"Det komplexa med relationskompetens blir tydligt i Aspelins bok men det känns också hoppfullt att man faktiskt kan arbeta med att utveckla detta. Aspelin visar att man kan uppmärksamma relationskompetensen hos lärarstudenter genom att beskriva en studie han genomfört i ämnet."
Monika Matsson i specialpedagogik.se