Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan Upplaga 3
Boken "Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan" ifrågasätter försöken att definiera och kvantifiera "kvalitet" inom förskoleområdet, vilket i grunden minskar djupgående värderingsfrågor till enbart tekniska och administrativa bekymmer. Författarna argumenterar för att det finns alternativa sätt att tolka och bedöma förskolans pedagogiska arbete, liksom för att förstå både barndomen och förskolans aktiviteter. Praktiska exempel i boken är tagna från bland annat Reggio Emilia och Stockholmsprojektets förskolor.
Författarnas alternativa synsätt är huvudsakligen socialkonstruktionistiskt och postmodernistiskt, vilket innebär att innehållet i boken är relevant långt utöver förskolans ramverk. I själva verket kan alla som arbetar inom skol- och förskolesektorn - eller inom forskning, administration, eller politiska roller inom liknande fält - dra nytta av och uppskatta bokens analyser.
Dessutom inkluderar boken litteratur från hela världen, vilket innebär att den ger en omfattande presentation av denna nuvarande kunskapsteoretiska och sociohistoriska "omvärdering".
Sagt om boken
”...författarna för viktiga och mycket intressanta resonemang om dagens barndom och barnomsorg, då de ifrågasätter givna sanningar och synsätt. Eftersom boken är skriven på engelska, finns det anledning att översätta den till svenska” Gunilla Lindqvist, universitetslektor, Pedagogiska Magasinet, Stockholm, nr 1/00.
Boken "Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan" ifrågasätter försöken att definiera och kvantifiera "kvalitet" inom förskoleområdet, vilket i grunden minskar djupgående värderingsfrågor till enbart tekniska och administrativa bekymmer. Författarna argumenterar för att det finns alternativa sätt att tolka och bedöma förskolans pedagogiska arbete, liksom för att förstå både barndomen och förskolans aktiviteter. Praktiska exempel i boken är tagna från bland annat Reggio Emilia och Stockholmsprojektets förskolor.
Författarnas alternativa synsätt är huvudsakligen socialkonstruktionistiskt och postmodernistiskt, vilket innebär att innehållet i boken är relevant långt utöver förskolans ramverk. I själva verket kan alla som arbetar inom skol- och förskolesektorn - eller inom forskning, administration, eller politiska roller inom liknande fält - dra nytta av och uppskatta bokens analyser.
Dessutom inkluderar boken litteratur från hela världen, vilket innebär att den ger en omfattande presentation av denna nuvarande kunskapsteoretiska och sociohistoriska "omvärdering".
Sagt om boken
”...författarna för viktiga och mycket intressanta resonemang om dagens barndom och barnomsorg, då de ifrågasätter givna sanningar och synsätt. Eftersom boken är skriven på engelska, finns det anledning att översätta den till svenska” Gunilla Lindqvist, universitetslektor, Pedagogiska Magasinet, Stockholm, nr 1/00.