Från kvalitet till meningsskapande - Postmoderna perspektiv exemplet förskolan; Gunilla Dahlberg, Peter Moss, Alan Pence; 2002
Från kvalitet till meningsskapande - Postmoderna perspektiv exemplet förskolan; Gunilla Dahlberg, Peter Moss, Alan Pence; 2002

Från kvalitet till meningsskapande - Postmoderna perspektiv exemplet förskolan Upplaga 1

av Gunilla Dahlberg, Peter Moss, Alan Pence

3.7 (3)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2002
  • ISBN: 9789176565018
  • Sidor: 296 st
  • Förlag: Stockholm universitet förlag
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Denna bok problematiserar försöken att definiera och mäta "kvalitet" inom förskolan och därmed reducera närmast filosofiska värdefrågor till rent tekniska och administrativa problem. Författarna hävdar att det finns andra sätt att förstå och utvärdera förskolans pedagogiska arbete – liksom att förstå såväl barndomen som innehållet i förskolans verksamhet. Bokens praktikexempel är hämtade från bl.a. Reggio Emilia och Stockholmsprojektets förskolor. Läs mer Författarnas alternativa perspektiv är genomgående socialkonstruktionistiskt och postmodernistiskt, vilket innebär att framställningen i boken har giltighet långt utanför förskolan. Faktiskt kan alla som arbetar i och med såväl skola som förskola – eller arbetar med forskning, administration eller politiska uppdrag inom motsvarande områden – ha glädje och nytta av bokens analyser. Dessutom innehåller boken litteratur från hela världen, vilket innebär att den utgör en utförlig presentation av denna just nu pågående kunskapsteoretiska och sociohistoriska "synvända". ”...författarna för viktiga och mycket intressanta resonemang om dagens barndom och barnomsorg, då de ifrågasätter givna sanningar och synsätt. Eftersom boken är skriven på engelska, finns det anledning att översätta den till svenska” - Universitetslektor Gunilla Lindqvist, Pedagogiska Magasinet, Stockholm, nr 1/00 Om författarna Gunilla Dahlberg är professor i pedagogik vid Lärarhögskolan i Stockholm. Peter Moss är professor i Early Childhood Provision vid Institute of Education, University of London. Alan Pence är professor vid the School of Child and Youth Care, University of Victoria, Kanada.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Från kvalitet till meningsskapande - Postmoderna perspektiv exemplet förskolan (2002)

2002 släpptes boken Från kvalitet till meningsskapande - Postmoderna perspektiv exemplet förskolan skriven av Gunilla Dahlberg, Peter Moss, Alan Pence. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 296 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Stockholm universitet förlag.

Köp boken Från kvalitet till meningsskapande - Postmoderna perspektiv exemplet förskolan på Studentapan och spara pengar.

Finns i 3 upplagor

Upplaga 3, Upplaga 2, Upplaga 1

Referera till Från kvalitet till meningsskapande - Postmoderna perspektiv exemplet förskolan (Upplaga 1)

Harvard

Dahlberg, G., Moss, P. & Pence, A. (2002). Från kvalitet till meningsskapande - Postmoderna perspektiv exemplet förskolan. 1:a uppl. Stockholm universitet förlag.

Oxford

Dahlberg, Gunilla, Moss, Peter & Pence, Alan, Från kvalitet till meningsskapande - Postmoderna perspektiv exemplet förskolan, 1 uppl. (Stockholm universitet förlag, 2002).

APA

Dahlberg, G., Moss, P., & Pence, A. (2002). Från kvalitet till meningsskapande - Postmoderna perspektiv exemplet förskolan (1:a uppl.). Stockholm universitet förlag.

Vancouver

Dahlberg G, Moss P, Pence A. Från kvalitet till meningsskapande - Postmoderna perspektiv exemplet förskolan. 1:a uppl. Stockholm universitet förlag; 2002.

Köp boken

85 kr
482 kr