Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola Upplaga 2
Specialpedagogik i Sverige präglas av fokus på inkludering och av en relationell syn på barnets utmaningar, det vill säga att svårigheter uppstår i samspelet mellan miljön och barnets individuella förutsättningar.
Denna bok kastar ett kritiskt ljus på ämnet och kombinerar forskning inom specialpedagogiska frågor i förskolan och skolan med fallstudier baserade på författarens egen erfarenhet som praktiserande pedagog. Kopplat till fallstudierna diskuteras ofta etiska frågor och dilemman.
I den andra upplagan introduceras helt nya kapitel som diskuterar komplexiteten i att skapa inkludering, samt specialpedagogens roll och ansvar ur ett professionsteoretiskt perspektiv.
Boken "Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola – möte med det som inte anses lagom" riktar sig primärt till studenter som studerar till lärare. Den är också relevant för praktiserande lärare, pedagoger, skolledare och andra yrkesverksamma som arbetar med barn och ungdomar.
Sagt om boken
"Ett mycket intressant avsnitt är det som tar upp medikalisering och neuropsykiatriska diagnoser vilka författaren menar påverkar skolornas prioriteringar. Exempelvis belyses och analyseras kriterier för uppmärksamhetsdelen i ADHD-diagnosen, vilket av författaren betraktas som en skoldiagnos som ökar när barnet lämnar förskolan och kommer upp i skolåldern. Det finns intressanta fallbeskrivningar i hela boken och avslutningsvis utmanande diskussionsfrågor som fungerar utmärkt som stöd vid pedagogiska diskussioner kring hur specialpedagogiska insatser kan organiseras och prioriteras i förhållande till nationella mål." BTJ häfte 13124051. Lektör Katharina Jacobsson.
Specialpedagogik i Sverige präglas av fokus på inkludering och av en relationell syn på barnets utmaningar, det vill säga att svårigheter uppstår i samspelet mellan miljön och barnets individuella förutsättningar.
Denna bok kastar ett kritiskt ljus på ämnet och kombinerar forskning inom specialpedagogiska frågor i förskolan och skolan med fallstudier baserade på författarens egen erfarenhet som praktiserande pedagog. Kopplat till fallstudierna diskuteras ofta etiska frågor och dilemman.
I den andra upplagan introduceras helt nya kapitel som diskuterar komplexiteten i att skapa inkludering, samt specialpedagogens roll och ansvar ur ett professionsteoretiskt perspektiv.
Boken "Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola – möte med det som inte anses lagom" riktar sig primärt till studenter som studerar till lärare. Den är också relevant för praktiserande lärare, pedagoger, skolledare och andra yrkesverksamma som arbetar med barn och ungdomar.
Sagt om boken
"Ett mycket intressant avsnitt är det som tar upp medikalisering och neuropsykiatriska diagnoser vilka författaren menar påverkar skolornas prioriteringar. Exempelvis belyses och analyseras kriterier för uppmärksamhetsdelen i ADHD-diagnosen, vilket av författaren betraktas som en skoldiagnos som ökar när barnet lämnar förskolan och kommer upp i skolåldern. Det finns intressanta fallbeskrivningar i hela boken och avslutningsvis utmanande diskussionsfrågor som fungerar utmärkt som stöd vid pedagogiska diskussioner kring hur specialpedagogiska insatser kan organiseras och prioriteras i förhållande till nationella mål." BTJ häfte 13124051. Lektör Katharina Jacobsson.