Lekteorier Upplaga 1
För att förstå människan måste man förstå lek, för vi är till sin natur lekande varelser. "Lekteorier" belyser lekens olika dimensioner och ger oss en fördjupad förståelse för vad det innebär att vara en lekande individ. Aldrig tidigare har en svensk bok presenterat lekteorier med sådan bredd och detaljrikedom. Både de mest framträdande lekteorierna och de som är mindre kända behandlas här. Medan fokus ligger på internationella lekforskare, ger boken även plats för forskare med svenska rötter.
Lekteorierna presenteras inom olika traditioner, nämligen:
- Biologiska/evolutionära traditionen
- Kognitiva och utvecklingspsykologiska traditionen
- Vardagspsykologiska traditionen
- Kommunikationsteoretiska traditionen
- Fenomenologiska traditionen
- Psykoanalytiska traditionen
- Sociologiska traditionen
- Kulturella traditionen
Målgruppen för "Lekteorier" är primärt blivande och praktiserande lärare och förskollärare som interagerar med lekande barn i sin vardag. Men boken har även mycket att erbjuda för föräldrar och andra yrkesverksamma som regelbundet kommer i kontakt med barns lek och spel. För dem som studerar lek på en högre akademisk nivå fungerar boken som en djupgående resurs tack vare dess utförliga beskrivningar och analyser.
För att förstå människan måste man förstå lek, för vi är till sin natur lekande varelser. "Lekteorier" belyser lekens olika dimensioner och ger oss en fördjupad förståelse för vad det innebär att vara en lekande individ. Aldrig tidigare har en svensk bok presenterat lekteorier med sådan bredd och detaljrikedom. Både de mest framträdande lekteorierna och de som är mindre kända behandlas här. Medan fokus ligger på internationella lekforskare, ger boken även plats för forskare med svenska rötter.
Lekteorierna presenteras inom olika traditioner, nämligen:
- Biologiska/evolutionära traditionen
- Kognitiva och utvecklingspsykologiska traditionen
- Vardagspsykologiska traditionen
- Kommunikationsteoretiska traditionen
- Fenomenologiska traditionen
- Psykoanalytiska traditionen
- Sociologiska traditionen
- Kulturella traditionen
Målgruppen för "Lekteorier" är primärt blivande och praktiserande lärare och förskollärare som interagerar med lekande barn i sin vardag. Men boken har även mycket att erbjuda för föräldrar och andra yrkesverksamma som regelbundet kommer i kontakt med barns lek och spel. För dem som studerar lek på en högre akademisk nivå fungerar boken som en djupgående resurs tack vare dess utförliga beskrivningar och analyser.