Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund Upplaga 1
Digital kompetens har blivit en central del av förskolans läroplan och den nationella digitaliseringsstrategin. "Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund" är en bok sammanställd av ledande forskare inom ämnet, som ger vägledning i att implementera digitala verktyg i förskolan enligt nationella riktlinjer och personliga ambitioner. Genom praktiknära forskning erbjuder boken en omfattande översikt av digitaliseringen, med fokus på undervisning, professionell utveckling och etik.
Boken behandlar ämnen som programmering, virtual reality och adaptiva digitala spel, men även hur digitaliseringen påverkar områden som flerspråkighet, jämställdhet och samarbete med föräldrar. "Digitalisering i förskolan" ger konkreta exempel som både inspirerar och utmanar, med särskilt fokus på pedagogernas avgörande roll i denna teknologiska omvandling.
"I den här inspirerande volymen diskuteras när, hur, var och varför snarare än om digitala verktyg ska användas i förskolan. [...] Inledningen rymmer en översikt av aktuell och relevant forskning. Att texterna utgår från vetenskaplig grund snarare än beprövad erfarenhet ger ett välkommet perspektiv på ämnet. Varje kapitel inleds med en introduktion och avslutas med en referenslista."
Ulf Malmqvist, BTJ-häftet nr 12, 2019
Digital kompetens har blivit en central del av förskolans läroplan och den nationella digitaliseringsstrategin. "Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund" är en bok sammanställd av ledande forskare inom ämnet, som ger vägledning i att implementera digitala verktyg i förskolan enligt nationella riktlinjer och personliga ambitioner. Genom praktiknära forskning erbjuder boken en omfattande översikt av digitaliseringen, med fokus på undervisning, professionell utveckling och etik.
Boken behandlar ämnen som programmering, virtual reality och adaptiva digitala spel, men även hur digitaliseringen påverkar områden som flerspråkighet, jämställdhet och samarbete med föräldrar. "Digitalisering i förskolan" ger konkreta exempel som både inspirerar och utmanar, med särskilt fokus på pedagogernas avgörande roll i denna teknologiska omvandling.
"I den här inspirerande volymen diskuteras när, hur, var och varför snarare än om digitala verktyg ska användas i förskolan. [...] Inledningen rymmer en översikt av aktuell och relevant forskning. Att texterna utgår från vetenskaplig grund snarare än beprövad erfarenhet ger ett välkommet perspektiv på ämnet. Varje kapitel inleds med en introduktion och avslutas med en referenslista."
Ulf Malmqvist, BTJ-häftet nr 12, 2019