Digital kompetens har blivit en central del av förskolans läroplan och den nationella digitaliseringsstrategin. "Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund" är en bok sammanställd av ledande forskare inom ämnet, som ger vägledning i att implementera digitala verktyg i förskolan enligt nationella riktlinjer och personliga ambitioner. Genom praktiknära forskning erbjuder boken en omfattande översikt av digitaliseringen, med fokus på undervisning, professionell utveckling och etik.
Boken behandlar ämnen som programmering, virtual reality och adaptiva digitala spel, men även hur digitaliseringen påverkar områden som flerspråkighet, jämställdhet och samarbete med föräldrar. "Digitalisering i förskolan" ger konkreta exempel som både inspirerar och utmanar, med särskilt fokus på pedagogernas avgörande roll i denna teknologiska omvandling.
"I den här inspirerande volymen diskuteras när, hur, var och varför snarare än om digitala verktyg ska användas i förskolan. [...] Inledningen rymmer en översikt av aktuell och relevant forskning. Att texterna utgår från vetenskaplig grund snarare än beprövad erfarenhet ger ett välkommet perspektiv på ämnet. Varje kapitel inleds med en introduktion och avslutas med en referenslista."
Ulf Malmqvist, BTJ-häftet nr 12, 2019
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker
I april 2019 släpptes boken Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund skriven av Susanne Kjällander, Bim Riddersporre. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 351 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Natur & Kultur Läromedel och Akademi.
Köp boken Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund på Studentapan och spara uppåt 29% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.
Harvard
Oxford
APA
Vancouver
Baserat på 38 recensioner från verifierade användare
4.7 (38)
38 recensioner
Isabelle
Lidköping
mycket bra bok
Mathilda
Mariestad
En bok som är aktuell just nu, med tanke på digitaliseringsfrågan
Asho
Gävle
Boken är lärorik och inspirerande. Den kombinerar forskning och praktik och ger tydliga exempel på hur digitalisering kan stärka barns lärande i förskolan. Med sitt lättillgängliga språk är den en värdefull resurs för både pedagoger och ledare.
Louise
Arbrå
Intressant läsning och lärorikt.
Ashrafsadat
Sandviken
Jag tyckte att boken var väldigt inspirerande och lärorik.
Tilde
Lysekil
Mycket bra bok!