Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6 Upplaga 2
"Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6" är en introduktionsbok till matematik och dess didaktik. Den är avsedd för blivande lärare och yrkesverksamma lärare som önskar uppdatera sina kunskaper, bekanta sig med den senaste forskningen och förstå de nya läroplanerna och kunskapskraven i matematik. Ämneskunskaper är integrerade med ämnesdidaktik för att skapa en helhet som speglar lärarens arbetsroll så nära som möjligt. Varje kapitel täcker de aspekter som nuvarande och framtida F–6-lärare bör behärska. Detta inkluderar bland annat kommunikation och inlärning i matematik, aritmetik och algebra, geometri och statistik, problemlösning och bedömning. Vikten av kontinuitet, en röd tråd från förskolan hela vägen upp, understryks för att skapa en meningsfull och engagerande matematikutbildning, ett av skolans mest betydelsefulla ämnen. I enlighet med detta inleds boken med ett kapitel om de yngsta barnens lärande.
Läsaren ges flera möjligheter att testa och utveckla sina egna matematiska färdigheter och kompetenser. Boken är fylld med övningar, diskussionsmöjligheter, och ny forskning, blandat med författarnas egna omfattande erfarenheter som lärare.
"Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6" är en introduktionsbok till matematik och dess didaktik. Den är avsedd för blivande lärare och yrkesverksamma lärare som önskar uppdatera sina kunskaper, bekanta sig med den senaste forskningen och förstå de nya läroplanerna och kunskapskraven i matematik. Ämneskunskaper är integrerade med ämnesdidaktik för att skapa en helhet som speglar lärarens arbetsroll så nära som möjligt. Varje kapitel täcker de aspekter som nuvarande och framtida F–6-lärare bör behärska. Detta inkluderar bland annat kommunikation och inlärning i matematik, aritmetik och algebra, geometri och statistik, problemlösning och bedömning. Vikten av kontinuitet, en röd tråd från förskolan hela vägen upp, understryks för att skapa en meningsfull och engagerande matematikutbildning, ett av skolans mest betydelsefulla ämnen. I enlighet med detta inleds boken med ett kapitel om de yngsta barnens lärande.
Läsaren ges flera möjligheter att testa och utveckla sina egna matematiska färdigheter och kompetenser. Boken är fylld med övningar, diskussionsmöjligheter, och ny forskning, blandat med författarnas egna omfattande erfarenheter som lärare.