Vilka matematiska kunskaper bör elever tillägna sig? Hur kan lärare förstärka och utveckla elevernas förståelse för matematik och deras förmåga i ämnet? Hur kan matematiklektioner bidra till framgångsrika inlärningsprocesser? I "Tal och tanke" diskuterar författarna matematikens roll, elevernas engagemang och pedagogiska metoder. De presenterar sätt som lärare kan använda för att inspirera, motivera, utmana och stödja elever under de första skolåren. Boken är övervägande praktisk men är även grundad i forskning och teorier om matematik, barns matematiska inlärning och pedagogik i matematik.
Innehållet bygger på beskrivningar, analyser och diskussioner baserade på verkliga klassrumssituationer, konkreta elevexempel och praktiska undervisningstillfällen. Författarna ger dessutom förslag på undervisningsaktiviteter och frågeställningar att behandla tillsammans med eleverna. Genom dess djupa teoretiska förankring och praktiska exempel, fungerar "Tal och tanke" som ett utmärkt stöd för lärarstudenter och yrkesverksamma lärare som önskar främja utvecklingen av elevernas matematikkunskaper och skapa positiva upplevelser kring matematikämnet.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker
I februari 2011 släpptes boken Tal och tanke skriven av Ida Heiberg Solem, Bjørnar Alseth, Gunnar Nordberg. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 392 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur som har sitt säte i Lund.
Köp boken Tal och tanke på Studentapan och spara uppåt 26% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.
Harvard
Oxford
APA
Vancouver
Baserat på 36 recensioner från verifierade användare
4.9 (36)
36 recensioner
Märta
Malmö
Jättebra bok med flera exempellösningar
Sandra
Frösön
Hjälpsam i kursen
Pegah
Kista
En utmärkt bok som jag har använt under matematik 2-kursen (grundlärarprogrammet F-3).
Anna
Borås
Köpte boken själv begagnat i början av Speciallärarprogrammet för ca 3 år sedan. Det står bra och användbara saker i den.
Kani
Järfälla
Användbar för kursen!
Jacqueline
Ystad
Beskriver tydligt hur man kan arbeta kring matematik i undervisning