Tydliggörande pedagogik i förskolan Upplaga 1
Barn utvecklas i varierande hastighet och lär sig genom att använda sina sinnen, understödda av en välstrukturerad pedagogisk plan som täcker dagens alla aktiviteter. I denna bok lyfter författarna fram barnens varierande färdigheter och utmaningar, fokuserar på deras styrkor och beskriver framför allt hur du kan engagera alla barn i gruppen.
Tydliggörande pedagogik i förskolan kan innebära att man använder sig av lekar, visuellt stöd och andra verktyg som hjälper barnen att förstå dagliga rutiner och vad som förväntas av dem - vad som ska göras, när, med vem och på vilket sätt. Denna handbok är avsedd för både blivande och yrkesverksamma förskollärare som strävar efter att göra förskolan till en plats som är begriplig, hanterbar och meningsfull för barnen. Nu är det dags att öppna alla dörrar och skapa en tillgänglig förskola för alla!
Sagt om boken:
"Ett spännande avsnitt är det som visar på hur miljöer och strukturer kan
tydliggöras med kommunikation, kroppsspråk och väl genomtänkta övergångar mellan aktiviteter. En praktisk, handfast och mycket inspirerande bok som stödjer det viktiga arbete som görs dagligen i förskolor."
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 10, 2019
Barn utvecklas i varierande hastighet och lär sig genom att använda sina sinnen, understödda av en välstrukturerad pedagogisk plan som täcker dagens alla aktiviteter. I denna bok lyfter författarna fram barnens varierande färdigheter och utmaningar, fokuserar på deras styrkor och beskriver framför allt hur du kan engagera alla barn i gruppen.
Tydliggörande pedagogik i förskolan kan innebära att man använder sig av lekar, visuellt stöd och andra verktyg som hjälper barnen att förstå dagliga rutiner och vad som förväntas av dem - vad som ska göras, när, med vem och på vilket sätt. Denna handbok är avsedd för både blivande och yrkesverksamma förskollärare som strävar efter att göra förskolan till en plats som är begriplig, hanterbar och meningsfull för barnen. Nu är det dags att öppna alla dörrar och skapa en tillgänglig förskola för alla!
Sagt om boken:
"Ett spännande avsnitt är det som visar på hur miljöer och strukturer kan
tydliggöras med kommunikation, kroppsspråk och väl genomtänkta övergångar mellan aktiviteter. En praktisk, handfast och mycket inspirerande bok som stödjer det viktiga arbete som görs dagligen i förskolor."
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 10, 2019