Förskolans naturvetenskap i praktiken Upplaga 2
"Förskolans naturvetenskap i praktiken" är en bok som utforskar och tolkar de praktiska aspekterna av naturvetenskaplig undervisning i förskolan, enligt förskolans läroplan. Denna läroplan betonar att varje barn ska ha chansen att utveckla en förståelse för naturvetenskapliga begrepp och att barnen ska uppmuntras till att aktivt utforska sin omvärld och själva utveckla idéer kring naturvetenskapen. Dessutom ska barnen få möjlighet att dela sina tankar och uttrycka dem på kreativa sätt.
Boken ger konkreta och inspirerande exempel på hur detta kan omsättas i praktiken. Hur kan pedagoger stödja barnens utveckling i att ställa frågor, utforska och reflektera över deras upplevelser från undersökande aktiviteter, i enlighet med förskolans värderingar och övriga uppdrag?
Författarna belyser exempel från olika förskolor där de har valt att arbeta med naturvetenskap på unika sätt. Bokens forskningsbaserade synvinkel visar att pedagogers inställning till naturvetenskap, snarare än valet av innehåll, är avgörande för att barn ska få en genuin möjlighet att utveckla förståelse för naturvetenskap. Därför presenterar boken olika inställningar man kan ha i samband med naturvetenskapliga aktiviteter.
För att förtydliga det naturvetenskapliga innehållet och koppla det till grundläggande idéer inom naturvetenskap, finns det fakta-rutor tillhörande varje kapitel. Dessutom har texterna i bokens andra upplaga blivit uppdaterade för att överensstämma med de nya formuleringarna i förskolans läroplan där begrepp som undervisning, förundran och hållbar utveckling har lagts till.
Boken täcker ett brett spektrum av naturvetenskapligt fält och visar att det finns en mängd olika metoder för att introducera barn till naturvetenskap. Genom exemplen i boken utvidgas synen på hur man kan arbeta med naturvetenskap i förskolan och möjligheter till många spännande, engagerande och lärande stunder med barnen lyfts fram. Dessa praktiska och inspirerande exempel erbjuder en fördjupad förståelse för hur man effektivt kan integrera naturvetenskaplig lärande inom förskolan.
"Förskolans naturvetenskap i praktiken" är en bok som utforskar och tolkar de praktiska aspekterna av naturvetenskaplig undervisning i förskolan, enligt förskolans läroplan. Denna läroplan betonar att varje barn ska ha chansen att utveckla en förståelse för naturvetenskapliga begrepp och att barnen ska uppmuntras till att aktivt utforska sin omvärld och själva utveckla idéer kring naturvetenskapen. Dessutom ska barnen få möjlighet att dela sina tankar och uttrycka dem på kreativa sätt.
Boken ger konkreta och inspirerande exempel på hur detta kan omsättas i praktiken. Hur kan pedagoger stödja barnens utveckling i att ställa frågor, utforska och reflektera över deras upplevelser från undersökande aktiviteter, i enlighet med förskolans värderingar och övriga uppdrag?
Författarna belyser exempel från olika förskolor där de har valt att arbeta med naturvetenskap på unika sätt. Bokens forskningsbaserade synvinkel visar att pedagogers inställning till naturvetenskap, snarare än valet av innehåll, är avgörande för att barn ska få en genuin möjlighet att utveckla förståelse för naturvetenskap. Därför presenterar boken olika inställningar man kan ha i samband med naturvetenskapliga aktiviteter.
För att förtydliga det naturvetenskapliga innehållet och koppla det till grundläggande idéer inom naturvetenskap, finns det fakta-rutor tillhörande varje kapitel. Dessutom har texterna i bokens andra upplaga blivit uppdaterade för att överensstämma med de nya formuleringarna i förskolans läroplan där begrepp som undervisning, förundran och hållbar utveckling har lagts till.
Boken täcker ett brett spektrum av naturvetenskapligt fält och visar att det finns en mängd olika metoder för att introducera barn till naturvetenskap. Genom exemplen i boken utvidgas synen på hur man kan arbeta med naturvetenskap i förskolan och möjligheter till många spännande, engagerande och lärande stunder med barnen lyfts fram. Dessa praktiska och inspirerande exempel erbjuder en fördjupad förståelse för hur man effektivt kan integrera naturvetenskaplig lärande inom förskolan.