Grammatik i teori och lärande praktik : Från förskoleklass till åk 3; Jessica Eriksson, Camilla Grönvall, Annelie Johansson; 2013
5+ säljare

Grammatik i teori och lärande praktik : Från förskoleklass till åk 3 Upplaga 1

av Jessica Eriksson, Camilla Grönvall, Annelie Johansson
Grammatik i teori och lärande praktik Från förskoleklass till åk 3 Denna bok syftar till att ge läsarna grundläggande kunskaper i grammatikens teori och praktik. Bland annat repeteras baskunskaperna i grammatik, exempelvis terminologi, ordklasser, satsdelar och skrivregler. Detta sätts in i ett helhetsperspektiv, där läsaren kan se hur viktig grammatiken är och vilka funktioner den fyller. Utöver detta syftar boken till att omsätta de teoretiska kunskaperna till ett praktiskt utövande i klassrummet. Denna bok sammanflätar grammatikdidaktik med ämnesteori. För att kunna stödja barn i deras språkliga utveckling och i mötet med det skrivna språket, krävs språkliga kunskaper och medvetenhet hos vuxna i barnens omgivning. Boken vilar på en grund av helhet, där kunskap och lärande praktik samverkar. Den funktionella grammatiken ställs i centrum och utifrån denna kopplas vidare till kreativa och barncentrerade arbetssätt. Grammatik i teori och lärande praktik, eller kort och gott "Drakboken", vänder sig i första hand till blivande och verksamma F-3-lärare. Även lärare som ska undervisa äldre elever och alla som vill friska upp grunderna i svensk grammatik kan läsa boken med stor behållning. Om författarna Jessica Eriksson fil.dr i nordiska språk och prefekt för Institutionen för språk, litteratur och interkultur. Camilla Grönvall är från början gymnasielärare och numera universitetsadjunkt. Annelie Johansson är grundskollärare med inriktning mot de yngre åldrarna i botten och universitetsadjunkt. Alla tre arbetar vid Karlstads universitet.
Grammatik i teori och lärande praktik Från förskoleklass till åk 3 Denna bok syftar till att ge läsarna grundläggande kunskaper i grammatikens teori och praktik. Bland annat repeteras baskunskaperna i grammatik, exempelvis terminologi, ordklasser, satsdelar och skrivregler. Detta sätts in i ett helhetsperspektiv, där läsaren kan se hur viktig grammatiken är och vilka funktioner den fyller. Utöver detta syftar boken till att omsätta de teoretiska kunskaperna till ett praktiskt utövande i klassrummet. Denna bok sammanflätar grammatikdidaktik med ämnesteori. För att kunna stödja barn i deras språkliga utveckling och i mötet med det skrivna språket, krävs språkliga kunskaper och medvetenhet hos vuxna i barnens omgivning. Boken vilar på en grund av helhet, där kunskap och lärande praktik samverkar. Den funktionella grammatiken ställs i centrum och utifrån denna kopplas vidare till kreativa och barncentrerade arbetssätt. Grammatik i teori och lärande praktik, eller kort och gott "Drakboken", vänder sig i första hand till blivande och verksamma F-3-lärare. Även lärare som ska undervisa äldre elever och alla som vill friska upp grunderna i svensk grammatik kan läsa boken med stor behållning. Om författarna Jessica Eriksson fil.dr i nordiska språk och prefekt för Institutionen för språk, litteratur och interkultur. Camilla Grönvall är från början gymnasielärare och numera universitetsadjunkt. Annelie Johansson är grundskollärare med inriktning mot de yngre åldrarna i botten och universitetsadjunkt. Alla tre arbetar vid Karlstads universitet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789185617197
Förlag: Columbus Förlag
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 247 st
Grammatik i teori och lärande praktik Från förskoleklass till åk 3 Denna bok syftar till att ge läsarna grundläggande kunskaper i grammatikens teori och praktik. Bland annat repeteras baskunskaperna i grammatik, exempelvis terminologi, ordklasser, satsdelar och skrivregler. Detta sätts in i ett helhetsperspektiv, där läsaren kan se hur viktig grammatiken är och vilka funktioner den fyller. Utöver detta syftar boken till att omsätta de teoretiska kunskaperna till ett praktiskt utövande i klassrummet. Denna bok sammanflätar grammatikdidaktik med ämnesteori. För att kunna stödja barn i deras språkliga utveckling och i mötet med det skrivna språket, krävs språkliga kunskaper och medvetenhet hos vuxna i barnens omgivning. Boken vilar på en grund av helhet, där kunskap och lärande praktik samverkar. Den funktionella grammatiken ställs i centrum och utifrån denna kopplas vidare till kreativa och barncentrerade arbetssätt. Grammatik i teori och lärande praktik, eller kort och gott "Drakboken", vänder sig i första hand till blivande och verksamma F-3-lärare. Även lärare som ska undervisa äldre elever och alla som vill friska upp grunderna i svensk grammatik kan läsa boken med stor behållning. Om författarna Jessica Eriksson fil.dr i nordiska språk och prefekt för Institutionen för språk, litteratur och interkultur. Camilla Grönvall är från början gymnasielärare och numera universitetsadjunkt. Annelie Johansson är grundskollärare med inriktning mot de yngre åldrarna i botten och universitetsadjunkt. Alla tre arbetar vid Karlstads universitet.
Grammatik i teori och lärande praktik Från förskoleklass till åk 3 Denna bok syftar till att ge läsarna grundläggande kunskaper i grammatikens teori och praktik. Bland annat repeteras baskunskaperna i grammatik, exempelvis terminologi, ordklasser, satsdelar och skrivregler. Detta sätts in i ett helhetsperspektiv, där läsaren kan se hur viktig grammatiken är och vilka funktioner den fyller. Utöver detta syftar boken till att omsätta de teoretiska kunskaperna till ett praktiskt utövande i klassrummet. Denna bok sammanflätar grammatikdidaktik med ämnesteori. För att kunna stödja barn i deras språkliga utveckling och i mötet med det skrivna språket, krävs språkliga kunskaper och medvetenhet hos vuxna i barnens omgivning. Boken vilar på en grund av helhet, där kunskap och lärande praktik samverkar. Den funktionella grammatiken ställs i centrum och utifrån denna kopplas vidare till kreativa och barncentrerade arbetssätt. Grammatik i teori och lärande praktik, eller kort och gott "Drakboken", vänder sig i första hand till blivande och verksamma F-3-lärare. Även lärare som ska undervisa äldre elever och alla som vill friska upp grunderna i svensk grammatik kan läsa boken med stor behållning. Om författarna Jessica Eriksson fil.dr i nordiska språk och prefekt för Institutionen för språk, litteratur och interkultur. Camilla Grönvall är från början gymnasielärare och numera universitetsadjunkt. Annelie Johansson är grundskollärare med inriktning mot de yngre åldrarna i botten och universitetsadjunkt. Alla tre arbetar vid Karlstads universitet.
Begagnad bok
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar