Barn utvecklar sitt språk Upplaga 2
Hur förvärvar barn färdigheter i uttal och grammatik? På vilket sätt utvecklar de sin förmåga att kommunicera med andra? Vad inträffar när interaktionen med omgivningen misslyckas?
Denna bok samlar insikter från femton forskare om barns utveckling av tal- och skriftspråk. Den täcker både normal utveckling av första och andra språk och utmaningar som kan uppstå, såsom neuropsykiatriska störningar eller dyslexi. Bokens kapitel utforskar bland annat idéer om en biologiskt förutbestämd kritisk period för att lära sig språk, faktorer som bidrar till framgång i skolan, hur barn lär sig att läsa och skriva självständigt, samt deras interaktioner med skriven text och olika litterära kulturer. Teoretiska diskussioner där centrala koncept introduceras och beskrivs varvas med fallstudier som illustrerar språkutvecklingen hos specifika barn. Boken är riktad till både blivande och yrkesverksamma lärare inom förskola och tidiga skolår, samt till andra yrkesgrupper som möter språkutvecklande barn, inklusive specialpedagoger, talpedagoger, logopeder och barnskötare.
Hur förvärvar barn färdigheter i uttal och grammatik? På vilket sätt utvecklar de sin förmåga att kommunicera med andra? Vad inträffar när interaktionen med omgivningen misslyckas?
Denna bok samlar insikter från femton forskare om barns utveckling av tal- och skriftspråk. Den täcker både normal utveckling av första och andra språk och utmaningar som kan uppstå, såsom neuropsykiatriska störningar eller dyslexi. Bokens kapitel utforskar bland annat idéer om en biologiskt förutbestämd kritisk period för att lära sig språk, faktorer som bidrar till framgång i skolan, hur barn lär sig att läsa och skriva självständigt, samt deras interaktioner med skriven text och olika litterära kulturer. Teoretiska diskussioner där centrala koncept introduceras och beskrivs varvas med fallstudier som illustrerar språkutvecklingen hos specifika barn. Boken är riktad till både blivande och yrkesverksamma lärare inom förskola och tidiga skolår, samt till andra yrkesgrupper som möter språkutvecklande barn, inklusive specialpedagoger, talpedagoger, logopeder och barnskötare.