Processinriktad läs- och skrivundervisning : en väg till inkludering Upplaga 1
Processinriktad läs- och skrivundervisning belyser hur lärare kan optimera undervisningsmetoderna för att främja deltagande och lärande för varje elev. Författaren framhäver att det inte handlar om en fixerad metod, utan snarare ett förhållningssätt. Nyckeln är att läraren tar sig tiden att förstå vad eleven redan kan, bekräftar dessa kunskaper och sedan bygger vidare på dem, alltid med en teoretisk kunskapsgrund som bakgrund.
Boken är uppdelad i två huvuddelar:
- Teoretiska grunder: Här undersöks de teoretiska principerna bakom processinriktad läs- och skrivundervisning. Bland annat diskuteras det språkutvecklande arbetssättet, hur läsning, skrivning och tänkande hänger ihop, lärarens centrala roll, och vikten av inkludering för att säkerställa alla elevers engagemang och utveckling.
- Praktisk tillämpning: Denna del fokuserar på hur teorin kan omsättas i klassrummet. Den ger insikter och verktyg för att leda effektiva samtal, ge konstruktiv feedback och anpassa skrivundervisningen så att varje elev får det stöd de behöver. Bland annat presenteras metoder för att jobba med olika typer av texter, som narrativa texter, instruktioner, faktatexter, poesi, argumentation och laborationsrapporter.
Efter varje kapitel finns reflektionsfrågor som läsaren kan fundera över, antingen enskilt eller i grupp med kollegor. Med sitt praktiska fokus är boken ett värdefullt verktyg både för lärarstudenter och verksamma lärare som önskar finslipa sin undervisning inom läsning och skrivning. Den är även idealisk som kurslitteratur inom lärarfortbildning och metodkurser i lärarutbildning.
Sagt om boken
"[...] Det är en tydlig och mycket lättillgänglig uppbyggnad med många förklarande diagram, skisser, grafiska guider och inte minst elevexempel. Boken är praktiskt användbar för lärarstudenter eller för lärare som vill fortbilda sig inom området." Marianne Petrén, lektör, BTJ-häftet nr 21, 2018.
Processinriktad läs- och skrivundervisning belyser hur lärare kan optimera undervisningsmetoderna för att främja deltagande och lärande för varje elev. Författaren framhäver att det inte handlar om en fixerad metod, utan snarare ett förhållningssätt. Nyckeln är att läraren tar sig tiden att förstå vad eleven redan kan, bekräftar dessa kunskaper och sedan bygger vidare på dem, alltid med en teoretisk kunskapsgrund som bakgrund.
Boken är uppdelad i två huvuddelar:
- Teoretiska grunder: Här undersöks de teoretiska principerna bakom processinriktad läs- och skrivundervisning. Bland annat diskuteras det språkutvecklande arbetssättet, hur läsning, skrivning och tänkande hänger ihop, lärarens centrala roll, och vikten av inkludering för att säkerställa alla elevers engagemang och utveckling.
- Praktisk tillämpning: Denna del fokuserar på hur teorin kan omsättas i klassrummet. Den ger insikter och verktyg för att leda effektiva samtal, ge konstruktiv feedback och anpassa skrivundervisningen så att varje elev får det stöd de behöver. Bland annat presenteras metoder för att jobba med olika typer av texter, som narrativa texter, instruktioner, faktatexter, poesi, argumentation och laborationsrapporter.
Efter varje kapitel finns reflektionsfrågor som läsaren kan fundera över, antingen enskilt eller i grupp med kollegor. Med sitt praktiska fokus är boken ett värdefullt verktyg både för lärarstudenter och verksamma lärare som önskar finslipa sin undervisning inom läsning och skrivning. Den är även idealisk som kurslitteratur inom lärarfortbildning och metodkurser i lärarutbildning.
Sagt om boken
"[...] Det är en tydlig och mycket lättillgänglig uppbyggnad med många förklarande diagram, skisser, grafiska guider och inte minst elevexempel. Boken är praktiskt användbar för lärarstudenter eller för lärare som vill fortbilda sig inom området." Marianne Petrén, lektör, BTJ-häftet nr 21, 2018.